FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
Ponera att mitt företag köper in varor från Asien (handel med land utanför EU) Köper in varor 2013-12-31 för ex. 10000 kr (bokförs utan moms då det ska tulldeklareras i efterhand). Eftersom det blivit många manuella tullfakturor har jag inte hunnit skicka in alla till Tullverket och få det fakturerat under 2013 utan det har gått in på 2014. Den ingående momsen faktureras ex. av Tullverket 2014-01-01 vilket gör att ingen ingående moms på den beställningen registrerats år 2013 utan kommer på 2014 istället. Med andra ord blir det mer moms att betala in till Skatteverket för 2013. Då blir det mer moms att kvitta(få tillbaka) mot utgående moms för 2014 istället antar jag? Förstår jag rätt, för rent tekniskt är det ju inte mitt problem att Tullverket inte hinner behandla manuella tullfakturor innan årets slut? Behöver jag definiera mer vad jag menar så skriv det. Mvh magnusasb |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Detta är inte svar på din fråga men jag kan starkt rekommendera att du går över till
kvartalsvis moms om du har lite omsättning. Särskilt när du importerar för att ha siffrorna färska i minnet när du deklarerar. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|