FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag upptäckte att såväl Binero som City Network sparar mängder med loggfiler (access logs i det här fallet) utan att rensa ut dessa. Är detta normalt för webbhotell? Det känns som en rätt dålig idé. Allra värst är det hos City Network som sparar ett antal loggfiler per dag. Jag raderade många tusen filer från domäner där. Binero har i alla fall valt att zippa dessa, per dag eller månad. Det blir trots detta väldigt stora filer för större sajter. På en inte alltför stor sajt raderade jag nu drygt 250MB loggfiler...
Så här ska det väl ändå inte vara? Är det Atomias förtjänst? ![]()
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag råkade ut för detta hos Ballou för många år sedan, vid någon tidpunkt fick jag även en varning om att jag knappt hade något utrymme kvar trots att mina sidor kanske tog upp 50MB. Hur dom har det nu vet jag däremot inte.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hos oss så sparas accessloggar så länge som kund vill (tills deras utrymme går fullt).
Men de kan ställa in så det får ta max en viss % innan det börjar rensas. (Loggroteras dagligen) Kanske de kör något liknande? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vi spar alla logfiler, dock kan kunderna själva stänga av eller ändra hur länge dom skall sparas.
Det måste dom dock själva, Maillogarna kan dom däremot inte påverka alls, Dock så berörs inte deras mailytrymme av loggarna, |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vore det inte betydligt lämpligare att de raderas efter en tid som default och att kunden istället får välja om de ska sparas? De flesta kunder är nog inte medvetna om detta. Hos City Network blev det 24 loggfiler på en enda dag och sajt när jag kollade nu. På tusen sajter och ett år blir det närmare tio miljoner filer. Det är ett rejält slöseri med resurser.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
MVH Christer |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Ge då hellre detta som tillval när man lägger upp sin webbplats så ni slipper slösa resurser i onödan på en besöksstatistik som ingen egentligen har någon praktisk nytta av (den kommer aldrig accepteras som "officiell" statistik). Om filerna är till för Awstats så borde man väl hur som helst inte kunna ta bort dessa direkt via FTP? Det känns som en ännu sämre idé.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2013-10-14 klockan 09:05 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag måste rätta mig själv, jag blev uppsträckt av tekniker för att det tidigare svaret var otillräckligt och otydligt.
Loggarna är det som blir kvar efter vi har processat awstats (vilket vi endast gör för dom som aktiverat det). Accessloggarna däremot genereras oavsett, och med det rotationsschemat vi har tar de minimalt med utrymme och påverkar knappast våra kunders konton eller vår diskanvändning så vi har valt att spara dem för kundens del, men också för vår egen del om en kund har problem eller liknande. Ofta är det ju så att kunden inte vet förrän det är för sent att de behöver loggarna. MVH Christer |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Låter rimligare men fortfarande inte bra. Ni, i likhet med City Network, ger ingen som helst direkt information om att dessa filer sparas i all evighet. Det är inte bara accessloggar som växer sig stora utan även felloggen för php. Varför inte ge kunden detta val omedelbart när man lägger till en webbplats i kontrollpanelen?
Idag tog jag exempelvis bort drygt 200 MB loggfiler från Binero. Där går det ändå ganska snabbt eftersom dessa zippas månadsvis. Hos City Network skapas istället fortfarande tusentals små filer vilket är ännu sämre och ganska så irriterande när man vill ta bort dessa.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Båda dessa webbhotell erbjuder ju i princip obegränsat med utrymme i sina paket så jag ser inte problemet för slutkunden. Det är ju en bra service till kunderna.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|