FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Vi har uppenbarligen vuxit ur vår lösning hos Glesys och söker en ny managed VPS-tjänst. De kan inte hantera flexibla installationer som kräver mer än "apt-get update" i princip.
Vi kör flera tjänster som kräver ny teknologi och allt finns inte i debian/ubuntus repo eller är för gammalt och behöver ibland uppdateras. Så jag söker en bra VPS-leverantör med bra ping till Sverige som är managed, men även kan hantera och installera egen mjukvara. Skall klara tunga applikationer som Magento och dylikt. Alternativt en bra VPS-leverantör och en oberoende hyrbar managed admintjänst på det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Hej,
Det finns ett litet problem med det du eftersöker. "Apt-get update" ger ju stabila och ofta väl testade versioner av applikationer. Nyare versioner än så kan innehålla buggar eller störa systemet på ett icke önskvärt sätt. Som Managed Server Provider så tar man ett ansvar för tjänsten och kunden. Då är det svårare att använda produkter som av t.ex. Debian Communityn befinner sig i ett test-stadie. Men om ni är villiga att diskutera vissa detaljer så tar i alla fall vi gärna en diskussion om vad ni behöver. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Jag håller med Kristian om att en bra och stabil grund är a och o men det finns en hel del paket som (tyvärr) är ganska antika i både Ubuntu LTS och Debian Stable. En del av dom kan man utan problem köra i lite nyare versioner utan att man behöver få problem. Man får bara hantera dom på ett annat sätt. Redis och NodeJS är exempel på paket som är lite för antika i mina ögon men det finns ju förstås fler. Vad som är förnuftigt att byta ut beror som alltid på situationen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Grejjen är att om man skall vara fast i en vanilla LAMP-stack så kan jag köra apt-get update själv. Behöver inte betala 1000 kr i månaden för det.
Att köpa en managed-tjänst innebär, för mig, att någon kan ta hand om allt det administrativa som tillkommer med att hantera unika paket och tjänster som inte går att dra ner via apt. Redis och nodejs är ett bra exempel på skitgamla versioner. Men även skräddarsydd Nginx, med specifika moduler. Sen har jag andra tjänster som jag behöver köra som en daemon som inte finns i apt. T.o.m java är inte uppdaterat till JRE7 i Ubuntu och det måste man fixa vid sidan om, och snart är PHP utdaterad. Verkar snarare som att de flesta driftleverantörer gör det lätt för sig i. Vill man ha något annat än vanilla LAMP/Windows i Sverige utan att behöva betala flera tusen i månaden så är man ganska körd och måste kolla utomlands. Att hantera ett cluster eller andra stacks som är skräddarsydda per kund verkar vara lite överkurs för en del. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Nå, det finns leverantörer i Sverige som troligtvis kan lösa det du är ute efter
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
- Hålla up2date gör man uppenbarligen med apt-get, eftersom det är "så krångligt" att köra egna applikationer. - Ställa in brandvägg gör man en gång såvida man inte behöver öppna nya portar för nya applikationer, tar inte många minuter. En seriös serverleverantör har förmodligen en global brandvägg för hela sitt nätverk med mallar för nyinstallerade burkar. - Patcha OpenSSL, ja när det sker ett säkerhetshål på 10 år. Tar det en timma menar du? - Läsa loggar... det har man mjukvara till som analyserar och loggar allvarliga händelser och notifierar om sådant sker. Det sitter inte en anställd och läser loggar 1 timma i månaden... kan nog svära på att INGEN admin sitter och läser loggar på kunds burkar manuellt. - Hålla sig up2date med säkerhetshål osv gör man i ett företag genom olika mailinglistor och tjänster som finns att tillgå. Om man sysslar med serveradministration så gör man detta för ALLA kunder, och är inget kundspecifikt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
En flexibel tjänst kostar betydligt mer, en standardtjänst som är lika för alla kunder kan man göra efter en o samma rutin och mer eller mindre bygga en central lösning för.
En full flexibel betyder ju att kund kan ändra sig hela tiden eller behöva ha olika saker gjorda olika tider. Sedan är det inte säkert det kommer fungera som kunden vill, så kan bli mycket testtid och felsökningstid på helt nya saker. Så i princip är ett flexibel avtal inget annat än att räkna på konsulttaxa per timme det tar samt en avgift för garantera personal till det efter vissa krav och tider. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Vi har både och och kunder där emellan dock är priset mer som ett driftbolag/avdelning vi är för dessa bolag. Oftast är det ändringar endast nattetid för stora kluster , specifika versioner mm.
Så fort man går ifrån standard ökar priset därefter. Man skall kunna garantera att all mjukvara/hårdvara lirar även efteråt. Speciellt när det oftast gäller multinationella bolag med krav på 0 nertid. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Wojt, du nämner att du kan få det du söker utanför Sverige till billigt pris (runt tusenlappen?) Får jag fråga vilka leverantörer det är?
Senast redigerad av emeijer den 2014-04-12 klockan 18:05 Anledning: Ändrade frågan till att vara leverantörer istället för leverantör. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|