FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Hittar inge lämpliga exempel på hur man bör bokföra kostnaden för "OS developer program", på fakturan man får står det att momsen är 23% men är den avdragsgilt? Apple fakturan kommer från Irland. Har ni några tips på hur ni skulle ha bokfört det hela? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Frågeställning 1: är att du har inte angivit ditt eget VAT nummer till leverantören, därför debiterar de moms på EU-handel. Informera din leverantör om ditt VAT-nummer så kommer de inte att lägag på moms alls.
Frågeställning 2: Momsen som du betalat är avdragsgill fullt ut. Men eftersom momsen i Sverige är 25 % så an du behöva redovisa ytterligare 2 procentenheter som s.k. fiktiv moms. Kolla med [email protected] vad som gäller i just dett afall. Frågeställning 3: Hur bokför man transaktionnen? Kostnaden kan bokas (debiteras) mot endera konto 6991 Övriga externa kostnader avdragsgilla eller så kan du lägga upp ett eget konto under kontogrupp 66 eller 67 som är fria kontogrupper. Exempel: Konto 6610 Serviceavgfter kompetensnätverk Kreditering sker mot det konto som betalningen tas från exempelvis 1930 Bankkonto. Momsen ska debiteras mot konto 2641 Debiterad Ingående moms. Sen tillkommer ev den fiktiva momsen på de återstående 2 procentenheterna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
Citat:
Citat:
så slutgiltigt enigt dig blir : Debet: 6610: 656,91:- 2641: 151,09:- 2645: 13,3:- ((2%) Ingående moms utland) Kredit 1930: 808:- 2615: 13,3:- ((2%) utgående moms EU) ? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Enligt BAS 2013 så är konto 2615 till för det fall när du säljer varor till ett annat EU-land, i detta fall har du köpt tjänster från annat EU-land.
Påpeka att du angivit VAT-nummer och att du vill att de inte lägger på moms i fortsättningen. Nu när jag tänker efter så hade jag en kontakt med skatteverket om ungefär samma problem, men då hade jag inte angivit mitt VAT-nummer till leverantören. I det fallet skulle jag begära tillbaks momsen från skatteverket i det andra EU-landet (den jag diskuterade detta med på svenska skatteverket trodde det kunde ta ett halvår eller mer att få tillbaks momspengarna, så jag kontaktade leverantören som skrev en ny faktura utan debiterad moms, så löste det sig smidigt ändå). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Man måste ringa Apple om man vill få fakturan utan moms. Det står det när man beställer.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ok, så för denna gång så bokförs det:
Debet 6610: 808:- Kredit 1930: 808:- sen hör jag av mig till Apple och säger att momsen inte ska läggas på nästa gång. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag ringde nyss Apple och de kunde inte fakturera utan moms.
Man måste betala och sen ringa igen för få tillbaka momsen. Jag har aldrig behövt göra det när jag handlar av andra företag utanför Sverige...mysko. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|