FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Känns tryggt nu när Gotland har så bra försvarsförmåga.
Citerar aftonbladet "Den som är först på Gotland har kommandot över Östersjön, säger major Tomas Nilsson" "Här är Sveriges svar på Putins upptrappning. Två Jas 39 Gripen står nu redo på Sveriges mest utsatta plats" "Sedan det sista förbandet lades ner på Gotland 2005 består försvaret på ön i dag av ett hemvärn på runt 450 personer samt av de anställda på F 17" " I oktober i fjol skeppades 14 toppmoderna stridsvagnar över - de står däremot förvarade i ett förråd och används aldrig" Artikeln hittar ni här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18480902.ab Nu kan ryssen komma, två Jasplan, 450 hemvärnsmän och 16 stridsvagnar i ett förråd. ![]() Senast redigerad av OnlyMe den 2014-03-05 klockan 13:27 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Haha utmärkt!
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag tycker Sverige borde ha minst 30 JAS på Gotland.
På 60-taket hade Sverige drygt 700 strids- och spaningsflygplan, vi kunde snabbt upprätta fältmässiga flygplatser på många motorvägar mitt ute i skogen. JAS är dock ett modernt flygplan som flera andra länder nu börjar intressera sig för. Sverige har ca 250 JAS men de flesta är "parkerade", så de används alldeles för sällan. Sverige borde föregå med att utöka till åtminstone 350 JAS. När Ryssarna övar utanför Gotland så tycker jag vi borde skicka upp 10-15 JAS från Gotland som surrar som getingar runt Ryssarnas öron och irriterar dem så de åker hem igen. Då visar vi att vi är vakna och stridsberedda och stridsdugliga. Vi borde även delta i mer internationella insatser (som när vi deltog med 6 JAS i Egypten) men jag tycker vi kunde ha bidragit med 30 JAS i Egypten för att visa att vi kan slåss om det behövs. Senast redigerad av Conny Westh den 2014-03-05 klockan 13:38 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Ser det bättre ut på fastlandet menar du? Det är dyster läsning det med.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Jag är beredd att betala skatt så vi har ett försvar att räkna med, försvaret är en av de saker jag tycker vi som land ska värna om, vi ser nu att Ryssarna har ilsknat till mot Ukraina, det innebär att omvärlden är osäkrare än många i Sverige räknat med. Stormakter kan vara aggressiva om de vill.
Kostar pengar gör det. Varje plan med markanläggningar och service kostar ca 500 MSEK och varje Pilot kostar minst 6 MSEK att utbilda. Men jag föreslår bara att vi borde ha ca 100 JAS mer än vi har. Men jag vill att de ska vara mer aktiva och användas för att spana och "vakta" mer än de gör idag. Piloterna behöver mer aktiv träning. Senast redigerad av Conny Westh den 2014-03-05 klockan 13:45 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Kommer mycket väl ihåg denna övning som då var förlagd till mina hemtrakter.
http://www.fht.nu/bilder/Flygvapnet/...ans_fmo_85.pdf Som kontrast till dagens situation. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() Nej men svenska försvaret är ett stort skämt, blir inte roligt för oss den dag något händer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Den dagen en stormakt vill anfalla Sverige kvittar det nog om det står 2 eller 100 Jas på Gotland. Vi är en plutt i havet med vår arme.
Bättre vi lägger pengar på vettigare saker än upprustning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det har ingen som helst betydelse om vi har 2, 20 eller 100 plan på Gotland. Om Ryssland mot förmodan vill ta Sverige så kommer de lyckas oavsett. Det är då bättre att bara ge upp direkt än att skicka en massa människor in i döden helt i onödan. Det är indirekt mord vem eller vilka som än tar detta beslut. Vi kan gott nöja oss med internationella insatser. Lite överdriven oro dock bara för att Ryssland engagerar sig i ett område som mer eller mindre redan lyder under landet.
![]() |
Svara |
|
|