FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag vill lära mig mer att förstå hur det fungerar och hur man använder det på bästa sätt gällande api
Någon som har något tips på någon bra svensk sida? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Kör kurserna hos www.codecademy.com lär dig mycket genom att testa dig fram. Dock på engelska
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Skönt att man slapp söka (API går ej att söka på p.g.a. mindre än 3 bokstäver).
Har vart inne på båda sidorna som nämns i tråden. Jag undrar om man behöver något speciellt för att kunna tillhandahålla API? Säg att jag har en sträng på min hemsida som jag vill att andra ska kunna använda på sin. Krävs det en dedikerad server för att hämta information eller finns det något enkelt JavaScript man kan använda sig utav? HTTP GET eller något. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Använder du PHP som serverspråk så kan du t.ex. använda json_encode för att konvertera dina databasresultat eller andra arrayer till json. Svårt att svara på rak arm vad det är du är ute efter då man vet väldigt lite om vad du har just nu. Inför nästa projekt: Om man från början vet att man ska erbjuda APIer så finns det ofta ingen anledning att inte bygga upp hela systemet som ett API redan från början. Exempelvis Laravel framework skickar alla sina svar i ren JSON out of the box, vilket gör det extremt enkelt att sedan sätta upp sin applikation genom att bara anropa sitt API och inte bekymra sig om några databasfrågor. Men i korthet. Nej du behöver ingen dedikerad server för att driva ditt API. HTTP GET är ofta vad man använder för att anropa ett api. Det är vad din webbläsare använder när du surfar och hämtar sidor på WN också. Senast redigerad av Jimmit den 2014-01-16 klockan 21:17 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tack för svar! Ska ta en titt på json_encode och XML för PHP.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|