FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Jag skulle besöka posten och såg att sidan var nere, tog en sök på nätet och hittade att det är flera andra aktörer som oxå drabbats.
Posten, Sj, SL och Systembolaget. Läs mer här: http://www.expressen.se/nyheter/sjs-...er-kabelbrand/ God fortsättning på nya året! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Våran nere med, Öppettider.nu
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Man ser hur sårbart det är tyvärr.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Mitt under hemfärden från nyårsfiranden slocknade hemsidan för Stockholms lokaltrafik i natt.
Strax efter midnatt kom larmet om första problemet då hemsidan och appen inte fungerade som de skulle. – Vi har problem med servrarna längst bak, vad vi förstår är det en brand som drabbar elförsörjningen. Signalhallen ska dock vara helt intakt, säger Henrik Palmér , vid SL:s presstjänst. Sedan dess har SL:s entreprenörer arbetat för att åtgärda problemet, men vid 09.30 var strulet fortfarande inte löst. Och så här drabbar det dig som planerat resa med lokaltrafiken i Stockholm under nyårsdagen. – Det är vår yttre drift som drabbats, så till exempel ligger reseplaneringen och hemsidan nere, samtidigt som störningsinformation inte kan nå fram. Vi kan inte uppdatera resenärer om det sker förändringar i tidtabellen i nuläget, säger Henrik Palmér. – Vi har ingen prognos på när det är i gång igen, men det är högsta prioritet. Extrainsatt möte Strax före 11.00 skriver Dagens Nyheter även SJ, Posten och Systembolaget har haft tekniska fel på sina hemsidor under onsdagsmorgonen, något som bekräftas av samtliga aktörer. Orsaken är en kabelbrand hos IT-företaget Evry. – Du kommer inte in på sj.se och du kan inte köpa några biljetter. Vi har också interna system som drabbas, säger Mårten Dunér, presstalesperson på SJ. Nu har ett extrainsatt möte inletts hos SJ för att bestämma hur de ska lösa biljettstrulet under morgonen. – Om en timme har jag mera svar på fler frågor. Tidigare har man löst det genom att man kan kliva på tåget och köpa biljett ombord. Med största sannolikhet kommer det att bli så nu också, men jag kan inte bekräfta det, säger Mårten Dunér. "Det kommer ta tid" Och hos Posten har personalen blivit medvetna om problemet och bekräftar att hemsidan ligger nere. – Vi fick veta om detta för ungefär en timme sedan och vi har en del tjänster som finns bara på hemsidan som nu påverkas. Men vi hoppas på en snabb lösning, säger Anne Källgren Jiremar, presskontakt på Postnord. Systembolaget berättar vid 11.30 att kabelbranden bröt ut runt 02.00 under tisdagsnatten och att IT-företaget nu har fått tillbaka strömmen. – Ja, de har precis meddelat att de har fått tillbaka strömmen och jobbar nu för att få i gång allting. Men det kommer att ta tid, säger Björn Lundkvist, pressansvarig på Systembolaget. Och i nuläget finns heller ingen exakt prognos på när problemen ska vara åtgärdade. Trafiken kör dock på som vanligt, men när hemsidan och appen kan vara i bruk igen kan inte Henrik Palmér säga. – Vi har ingen prognos i nuläget, men vi trycker på entreprenören, de förstår att det är besvärligt, säger Henrik Palmér. IT-företaget Evry, där kabelbranden skedde, har inte gått att nå för en kommentar. http://www.expressen.se/nyheter/sjs-...er-kabelbrand/ Senast redigerad av Ingo den 2014-01-02 klockan 10:08 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Allt går inte att replikera och jag är övertygad om att inte alla webbplatser eller ens delar av dessa kan motivera den högre kostnaden som redundans medför. Handen på hjärtat, att inte kunna se när nästa lokalbuss går på sin mobil är besvärligt, ännu besvärligare att informationsskyltarna visar fel men knappast livsavgörande för tillräckligt många användare. Det som däremot förvånar mig att till exempel SL inte har en alternativ sida vid denna typ av fel som visar på enklaste möjliga sätt listar aktuella trafikstörningar och ger länkar till de tidtabeller som finns annars att se/ladda ner på den vanliga hemsidan. Ett enklare textbaserat CMS skulle räcka långt... Senast redigerad av autosvar den 2014-01-02 klockan 14:08 Anledning: Typo - sorry |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
$ nslookup www.xn--ppettider-z7a.nu 194.9.95.236 $ whois 194.9.95.236 inetnum: 194.9.94.0 - 194.9.95.255 netname: SE-LOOPIA descr: Loopia AB |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|