Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Redovisningskonsult har gjort bort sig, vad göra?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-01-09, 13:11 #1
Tempus Tempus är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2013
Medlem

Standard Redovisningskonsult har gjort bort sig, vad göra?

Vi har under flera år anlitat en redovisningskonsult för vårt företags redovisning. Inga stora summor, utan runt 2 miljoner omsättning per år.

De har tidigare gjort ett okej jobb, inte perfekt men mer eller mindre okej jobb.

Nu har det visat sig att de tappat bort pärmen med hela vår bokföring för förra året. De har lämnat in deklarationen och det är avklarat men nu när jag ville ha tillbaka pärmen i samband med att jag lämnar in 2013 års bokföring fick jag reda på att de inte har koll på var 2012 är.

Jag vet att vi är ansvariga för själva bokföringen och om den är rätt eller fel i och med att de inte är revisorer utan bara redovisningskonsulter men frågan är, vilket ansvar är rimligt att de har när det gäller sitt arbete.

De har haft alla åren på kontoret i arkivet och inte oponerat sig mot detta utan det är nu jag känner att jag vill ha tidigare år på vårt företag, inte hos dem.

Om de nu tappat bort 2012, hur ska vi gå tillväga?

Att de skriver ett officiellt brev att de klantat sig som jag kan använda om skatteverket vill ha en revision tycker jag är självklart, men utöver det, vad är rimligt att kräva av dem?
Tempus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-09, 13:21 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Antingen skiter du i det just nu, troligtvis billigast eller begär lista från banken på alla utbetalningar sedan kontaktar alla företag och begär kopia av alla fakturor.

Dom har ju självklart ett ansvar, antingen dom tar alla kostnader för tiden fixa fram kopia eller om omsättning är 2 miljoner räkna skatten på det för det du inte kan göra avdrag för om SKV gnäller. Samt ev. skattetillägg.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-09, 13:26 #3
Medlem

Medlem

Jo det är väl det jag också tänkt, att de tar allt ekonomiskt ansvar om det blir problem. Som tur var har vi en underleverantör som gör i stort sett allt jobb åt vårt företag så där kan vi återskapa fakturorna, men det är ju rätt mycket mer, ca 300.000 utgifter som är till andra företag, svenska och utländska.

De har en liggare där man skriver under när man hämtat ut dokument från dem. De har ingen signatur där så de kommer aldrig kunna säga att vi hämtat ut dokumenten. Dessutom var jag utomlands Jan - April så ingen behörig från vårt företag kan ha hämtat ut dokumenten
Oläst 2014-01-09, 13:31 #4

Citat:
Ursprungligen postat av Tempus Visa inlägg
Jo det är väl det jag också tänkt, att de tar allt ekonomiskt ansvar om det blir problem. Som tur var har vi en underleverantör som gör i stort sett allt jobb åt vårt företag så där kan vi återskapa fakturorna, men det är ju rätt mycket mer, ca 300.000 utgifter som är till andra företag, svenska och utländska.

De har en liggare där man skriver under när man hämtat ut dokument från dem. De har ingen signatur där så de kommer aldrig kunna säga att vi hämtat ut dokumenten. Dessutom var jag utomlands Jan - April så ingen behörig från vårt företag kan ha hämtat ut dokumenten
300k är skitsumma, under nivå som räknas till grovt skattebrott. Så om det är förrmycker jobb fixa kopia av dom verifikationer kan du begära kanske 70-80k i ersättning i värsta fall för extra skatt.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-09, 13:56 #5
Medlem

Medlem

För mig är det princip. De fakturerar oss för minsta lilla fråga, de redovisar aldrig VAD de gjort utan bara si och så många timmar.

Gör man bort sig på ett sånt kapitalt sätt, och dessutom försöker få det att se ut som att vi är de som är skulden, då måste det få konsekvenser
Oläst 2014-01-09, 16:55 #6
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Eftersom de bokför allt digitalt så kan de ju börja med att printa ut allt från sina bokföringssystem i alla fall...
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017