FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
företaget jag jobbar på har sin IT hos Tieto.
dvs mail, filservrar etc Till givetvis skyhöga kostnader. Vad finns det för alternativ enligt panelen? Kan man köra hela sin IT i Googles moln? Eller vad mer finns? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
och vad skulle ni säga är "normalt" pris för support per dator/användare i månaden`?
låt säga att företaget har 50-100 anställda |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
sorry.
vill hitta siffror på nåt slags genomsnitt. Det som ingår är typ officepaketet, mail, filserver. men det finns väl hur många detaljer som helst att gå in på...support öppettider etc. Får nog nöja mig med att inte få svar här... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Frågan brukar ofta vara om man ska köra det med egna servrar eller lägga ut driften på någon annan men egen drift kanske inte är aktuellt i det här fallet. Kammarkollegiet har en lista över lämpliga leverantörer för staten, många där är nog jämförbara med Tieto.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Stora företag som Tieto är inte billiga, och dom har bara stora kunder som inte bryr sig om något kostar 1 eller 10 miljoner eller inte har kunskap om pris.
Oftast lättare skylla på en stor leverantör om något skiter sig. Pris går inte ens diskutera utan veta exakt vad som faktiskt ingår, full tjänst så är det ofta support, licenser och hårdvara inblandad. Det som går räkna på är antal support timmar företaget har och räkna vad det kostar med egen anställd för den tjänsten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Som sagt, det är alldeles för många okända variabler för att kunna ens ge ett någorlunda vettigt svar.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Oftast är kraven så höga och administrativt komplicerade att små företag inte kan delta smidigt i stora upphandlingar.
Så inte alltid intressant lägga ner tiden. Har dock deltagit i internationella upphandlingar där det handla om EU pengar där flera länder varit inblandade och faktiskt vunnit. Och där man kan prata om byråkratiskt i all evighet och papper. Eller när saker går via Frankrike och där dom skickar allt på franska och vägar översätta till engelska. Ibland har man bara velat svara tillbaka på Svenska. Men ja stora upphandlingar är nästan omöjliga för för små företag vara med på. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Som övriga redan skrivit är det omöjligt att svara på denna fråga. Det saknas alldeles för många svar.
Var håller ni hus? Vid såna här affärer tar man helst personliga möten. Att köra allt i Google Apps är inget jag rekommendera. Google Apps fungerar för mail (så länge du kör Outlook, webmailen är ingen höjdare) och Google Drive. Men att sitta i deras kalkylblad och ordbehandlare i webbrowsern gillar jag inte alls. Det är fräckt de första 10 minutrarna när två personer kan arbeta i samma dokument, men sen börjar man snabbt märka alla begränsningar. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|