FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har kommit i kontakt med en från filippinerna som jag kan tänkas anställa men vill att det ska bli korrekt, men skatteverket verkar själva ha dålig koll.. Hänvisas till denna brochyr: http://www.skatteverket.se/foretagor...680007853.html
Någon som har koll på vad som gäller? behöver jag redovisa annat än personens lön här i sverige? (ingen skatt och arbetsgivaravgift?) behöver jag kontakta "filippinerna skatteverk"? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Kommer inte riktigt ihåg, men det har med frilansande arbete / tillfällig köp av tjänst att göra.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Nu så är du ju tänkt han ska göra mer än bara ett tillfälligt jobb, (eller förhoppningsvis längre än en månad (tillsvidareanställning i Sverige) om allt fungerar bra)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har "bra" koll. Har pratat med Skatteverket per telefon samt vid en skatteträff på det lokala skattekontoret.
Du behöver inte betala arbetsgivaravgift och inte heller dra någon skatt. Detta med förutsättning att den anställde arbetar från Filipinnerna och inte alls kommer befinna sig i Sverige. Du behöver inte heller deklarera något i Sverige. Vad gäller virtuella employees i Filipinnerna så är de själv ansvariga för att betala in sin skatt. De flesta gör antagligen inte detta men det är inte ditt problem. Detta är i alla fall vad jag har fått lära mig av två olika (pålitliga) källor. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|