FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Skall hyra någon att göra lite PHP jobb åt mig, dock är jag lite osäker hur jag skall göra med betalningen... Är det betalning i förskott som gäller eller efter jag har testat allt och det det fungerar korrekt? Personen är från Australien och betalar honom över Internet... Handlar om ett ganska stort belopp, annars hade jag gärna betalat hälften och sedan resten efteråt....
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Skriv ett avtal.
Praxis är att om jobbet är större sätta upp milstolpar där du betalar när varje milstolpe är uppfylld. Men det viktigaste för både dig och din tjänsteleverantör är att speca exakt vad som skall finnas med vid varje leverans. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Normalt är ca 130 KSEK per månad (800 SEK/Tim exkl moms) för en konsult. så om uppdraget är större än det så delar man upp det och betalar månadsvis. Ett litet konsultuppdrag brukar vara 3-6 månader, medellång 6-12 månader och långa uppdrag från 12 månader och uppåt.
Är det löpande räkning så brukar leverantören fakturera sitt arvode en gång i månaden i efterskott med 30 dagars betalningsvillkor. Det är den absolut vanligaste modellen. Är uppdraget på fastpris så kan det hända att kunden betalar en viss procentandel i förskott (exempelvis 20%) sedan sker betalning efter varje delleverans enligt en fastställd plan. En slutkläm på 20% är vanlig efter godkänt acceptanstest (som ska vara utförd inom exempelvis 14 dagar annars anses kunden godkänt leveransen). Men man kan avtala om väldigt olika upplägg, ovan har jag beskrivit de absolut vanligaste varianterna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Ja (300 000-700 000 SEK), så har det varit för de konsultuppdrag jag genomfört. Det största var 1600 timmar. Normaluppdrag brukar vara ca 5-6 månader (normaluppdrag ca 800-1000 timmar).
Knappast värt att ge sig på utvecklingsuppdrag under 300 KSEK. Arvode normalt ca 750-1100 kr/tim men enstaka uppdrag utanför det intervallet (Lägst 600 och högst 1250, med ett medianvärde på 850 kr/tim+moms). Jag har gjort enstaka uppdrag som är kortare än 3 månader (utbildningsuppdrag, enstaka supportuppdrag) men de kostar mer än de smakar för det blir mycket overhead så jag brukar för det mesta tacka nej till dem numera. Tilläggas bör då att jag då är systemutvecklare och det är knappast meningsfullt att jobba med uppdrag som är kortare än 3 månader, för man hinner knappt läsa in sig på kraven och diskutera igenom det med beställaren och sätta upp en komplett utvecklingsmiljö, än mindre göra en meningsfull prototyp innan ett sånt uppdrag skulle vara slut. Så det blir inget bra resultat. optimalt brukar vara mellan 6-12 månader, enligt min erfarenhet i alla fall. Har man en kompetent beställare och projektledare och ett i övrigt vasst team med A-spelare, på 10-15 personer, att jobba i så kan man åstadkomma riktiga storverk på ca 12 månader i kalendertid. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Som vanligt har Conny helt rätt - ur sitt perspektiv.
Vilken tur att det finns andra företagare som ser utrymmet och fyller det behov som han inte kan tillgodose. Vad som är ett stort eller litet uppdrag beror enbart på vilken kontext man sätter det i. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
Man hinner normalt aldrig göra en ny eller tillräckligt kundanpassad arkitektur i "mikroprojekt". Jag vill inte gärna ge mig in i såna situationer, jag har gjort det i historien och det är inget jag är stolt över. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Citat:
Du är oerhört kompetent Conny, men du skämmer ut dig om du säger att det inte går att producera någonting på under 3 månader. Varken du eller jag har någon aning om vad det är Epik ska beställa, så vi kan omöjligt bedöma den rimliga tidsåtgången. Vad värre är att du skrämmer nya medlemmar som ännu inte lärt sig att tolka dina inlägg på rätt sätt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag skulle nog säga att de allra flesta projekt är på under 3 månader och det är relativt få företag som skulle betala över 100 000 för en hemsida. Huvuddelen av alla företag som vill ha en hemsida är beredda att betala mellan 10.000 och 50.000 för en hemsida.
Det går att göra bra sidor även med den budgeten, men det gäller ju att man håller det hyfsat enkelt och att man inte bygger ifrån scratch i varje projekt. Det blir kanske inte blir helt perfekt, men det kanske blir 95% perfekt. De flesta företagen är inte beredda att betala det dubbla för att komma upp i 98%. En sida blir aldrig helt perfekt oavsett hur mycket tid man lägger ned. När man färdigställt en hemsida till perfektion har kraven och önskemålen redan ändrats något. Det gäller helt enkelt att nöja sig så att man landar på en nivå som lagom för kunden när det gäller både prislapp och slutresultat. Det här är den verkligheten de flesta i webbranchen lever i. Det måste du väl inse också Conny? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|