Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Köpa bostadsrätt i Stockholm 2014

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-04-28, 09:59 #1
Cosmas avatar
Cosma Cosma är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2006
Flitig postare
Cosmas avatar

Standard Köpa bostadsrätt i Stockholm 2014

Hej,

I höst tänker jag köpa nåt för det verkar det ändå sättet att få ett vettigt boende i Stockholm i dagens läge.

Är ute efter en 2a, behöver inte vara så jättestort. Gärna i nån närförort. Min fråga är vilka har erfarenhet av att köpa bostadsrätt idag. Tycker allt är svindyrt. Är det all time high nu på priserna? Kommer man få tillbaka pengarna om 5 år typ? Vart i Stockholm är det prisvärt enligt er? Vad är era generella erfarenheter?

Senast redigerad av Cosma den 2014-04-28 klockan 10:02
Cosma är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-28, 10:22 #2
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2007
BarateaUs avatar

Mycket byggs i Hägersten just nu, och du kanske bör kolla på någon nyproduktion.
De byggherrar jag ser mycket av där i krokarna just nu är SSM, ALM Equity, JM, Stenafastigheter, mf.

Och visst kostar de, bodde 2a hand i ett par år och de var pest, flytta hela tiden så var inte mycket att göra en att köpa. Stått i bostadskön i 8år men de ger inget, ibland kan de komma nyproduktioner med sjyhöga hyror som är möjliga att få.

Köpte första lyan för 1.2m och sålde för 1.8m, nu går de för upp mot 2m. Köpte senaste lyan för 2.8m och de går för typ 3.5m nu. Så visst tjänar man i den virtuella hamsterspiralen men jag belånar mig mer också.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-28, 10:31 #3
Cosmas avatar
Flitig postare

Flitig postare
Cosmas avatar

Tack för svaret. Det är sånt här jag vill höra.

Hört lite blandat med nyproduktion men har inte kastat bort det helt. Är det byggherrarnas sajter man ska kolla då om man är intresserad av nyproduktion? Eller är det blocket, Hemnet och Booli som gäller?

Bor idag i midsommarkransen så känner till området. Kan tänka Hägersten, Gröndal, Aspudden etc.. Kan tänka mig att lägga runt ca 2m.
Oläst 2014-04-28, 10:52 #4
BarateaUs avatar

BarateaUs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Cosma Visa inlägg
Tack för svaret. Det är sånt här jag vill höra.

Hört lite blandat med nyproduktion men har inte kastat bort det helt. Är det byggherrarnas sajter man ska kolla då om man är intresserad av nyproduktion? Eller är det blocket, Hemnet och Booli som gäller?

Bor idag i midsommarkransen så känner till området. Kan tänka Hägersten, Gröndal, Aspudden etc.. Kan tänka mig att lägga runt ca 2m.
Ok, SSM har byggt mycket lägenheter som de vid svandamsparken och de har fått pool på innegården. Hur praktiskt det är i Sverige kan man fråga sig men men. Jag köpte senaste via HSB på tellusborgsvägen för 2år sedna, dock skrev jag upp mig på listan runt 2008. Så beror lite på hur snabba de är med att slå upp huset eller renovera tidigare fastighet. Jag skrev upp mig i gröndal på kolsyrefabriken, http://veidekkebostad.se/kolsyrefabriken/ det är veidekke som planerar det. Jag tycker du skall gå in på samtliga och signa upp dig för nyhetsbreven. Som jag nämde så köpte jag via HSB senast och blev medlem för typ 300kr för att få förtur i kön.

Edit: the brick som jag nämde är att de skall göra om ericsson byggnaderna vid e4an till lägenheter "kungen och drottningen var där när de presenterades" Typ abba bjön eller benny som står bakom.
http://www.thebrick.cc/

Tellustower är planerat också, där är det SSM som är byggaren.
http://ssmfastigheter.se/aktuella-projekt/tellus-tower/

Senast redigerad av BarateaU den 2014-04-28 klockan 10:57
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-28, 10:53 #5
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004

Med dagens låga ränta och prisutveckling tror jag det är svårt att inte lyckas få det till vinst i slutändan.

Bubblan har inte spruckit ännu, om du klarar köpa lägenheter lär det finnas andra som klarar köpa den lite dyrare senare.

Sedan förstår väl alla att det inte funkar med bostadspriser som ökar högre varje år än inflation eller nivån på varje års inkomstökningar.

Sedan att låg ränta kan ses som en livräddare för många, och att en hel del inte skulle klara av sina lån med stor ränteökning.

Det du dock bör kolla på är framtidsplanerna för området/stadsdelen, om det finns mycket stor ledig yta som gör att det kan byggas stort antal nya lägenheter i framtiden kan sänka värdet.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-28, 10:59 #6
Cosmas avatar
Flitig postare

Flitig postare
Cosmas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av BarateaU Visa inlägg
Ok, SSM har byggt mycket lägenheter som de vid svandamsparken och de har fått pool på innegården. Hur praktiskt det är i Sverige kan man fråga sig men men. Jag köpte senaste via HSB på tellusborgsvägen för 2år sedna, dock skrev jag upp mig på listan runt 2008. Så beror lite på hur snabba de är med att slå upp huset eller renovera tidigare fastighet. Jag skrev upp mig i gröndal på kolsyrefabriken, det är veidekke som planerar det. Jag tycker du skall gå in på samtliga och signa upp dig för nyhetsbreven. Som jag nämde så köpte jag via HSB senast och blev medlem för typ 300kr för att få förtur i kön.

Edit: the brick som jag nämde är att de skall göra om ericsson byggnaderna vid e4an till lägenheter "kungen och drottningen var där när de presenterades" Typ abba bjön eller benny som står bakom.
http://www.thebrick.cc/

Tellustower är planerat också, där är det SSM som är byggaren.
http://ssmfastigheter.se/aktuella-projekt/tellus-tower/

Tack BarateaU! Det uppskattas att du lägger tid. Hörde rykten om att Ericssons byggnaden skulle byggas om. Ska skriva upp mig direkt som du sa på olika nyproduktioner
Oläst 2014-04-28, 11:04 #7
Cosmas avatar
Flitig postare

Flitig postare
Cosmas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Med dagens låga ränta och prisutveckling tror jag det är svårt att inte lyckas få det till vinst i slutändan.

Bubblan har inte spruckit ännu, om du klarar köpa lägenheter lär det finnas andra som klarar köpa den lite dyrare senare.

Sedan förstår väl alla att det inte funkar med bostadspriser som ökar högre varje år än inflation eller nivån på varje års inkomstökningar.

Sedan att låg ränta kan ses som en livräddare för många, och att en hel del inte skulle klara av sina lån med stor ränteökning.

Det du dock bör kolla på är framtidsplanerna för området/stadsdelen, om det finns mycket stor ledig yta som gör att det kan byggas stort antal nya lägenheter i framtiden kan sänka värdet.
Tack för inputen patrikweb!

Bra tips om framtidsplanerna för området. Ska ha det i åtanke. Hade en tanke och tittat på hjorthagen/norra djurgården. Men där kanske det blir som du säger när alla lägenheter är klara. http://bygg.stockholm.se/norradjurgardsstaden
Oläst 2014-04-28, 11:23 #8
wingen wingen är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2008
wingen wingen är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2008
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Så länge det inte byggs tillräckligt så kan detta fortsätta. Det är ju så att fler vill bo i Sthlm än vad det för tillfället byggs lägenheter, så att bostadspriserna stiger mer än annat är inte så konstigt. Utbud mot efterfrågan helt enkelt.
wingen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-28, 11:30 #9

Citat:
Ursprungligen postat av wingen Visa inlägg
Så länge det inte byggs tillräckligt så kan detta fortsätta. Det är ju så att fler vill bo i Sthlm än vad det för tillfället byggs lägenheter, så att bostadspriserna stiger mer än annat är inte så konstigt. Utbud mot efterfrågan helt enkelt.
Jag vet hur det funkar, orsak varför det byggs dåligt med är alla krav och byråkrati av evigheter. Hyresrätter byggs inte för det är reglerad marknad. Så förlust affär då inte man får ta marknadshyror.

Men ökning kan inte öka och öka, när folk inte längra har råd bo tar det stopp
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-28, 11:39 #10
Cosmas avatar
Flitig postare

Flitig postare
Cosmas avatar

Är det någon som har bra tips på områden? Eller vart kan man spekulera vart det blir attraktivt i framtiden?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017