Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hjälp att skapa användarvilkor

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-07-23, 23:16 #1
UnEpic UnEpic är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2013
Nykomling

Shield Hjälp att skapa användarvilkor

Hej,

Jag håller på att utveckla en pinterestliknande communitysajt på min fritid. Projektet är en seriös satsning. Jag är ytterst medveten om de upphovsrättsliga aspekterna för denna kategori av webbplatser. Därför behöver sajten vara "juridiskt vattentät" innan en lansering är tänkbar.

Jag tar tacksamt emot tips på personer eller juristfirmor som har kunskap av och kan åta sig att formulera användarvillkoren (Terms of Service) utifrån mitt ändamål.

Tack på förhand!
UnEpic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-24, 07:57 #2
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2012
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2012
Om du verkligen är seriös med detta skulle jag personligen kontaktat en jurist direkt. De borde inte ta allt för mkt om de är vana med liknande jobb tidigare.
Legendarisk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-24, 11:22 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
En advokat kommer kosta minst 30 KSEK för att ta fram allmänna villkor. En "jurist" skulle jag inte anlita för detta, betalar man för jobbet så är det bättre att få det riktigt gjort. En riktig advokat har betydligt mycket mer erfarenhet och gör ett bättre jobb än en vanlig jurist.

År 2000 betalade jag 35 KSEK för att få fram en version av allmänna villkor för kunder till mitt företag, då hade jag ändå en förlaga (IT-Företagens avtal om IT-tjänster) som advokaten skulle jobba efter. När du jobbar från scratch så kommer det sannolikt bli betydligt dyrare.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-28, 21:17 #4
Nykomling

Nykomling

Tack för bra svar. Har kontaktat en juristbyrå som kan hjälpa mig att "slipa" på min TOS-sida för ett avtalat pris. Kostnaden för att anlita en advokat i detta skede kan jag omöjligen räkna hem. Att trots genom en genomarbetad TOS-sida helt kunna eliminera alla risker för ev. upphovsrättstvister förefaller dock vara omöjligt.

Med detta som bakgrund tänker jag driva sajtet på "icke-kommersiell" basis (dvs utan annonser, sponsorer, affiliatelänkar etc.). Målet blir ist. att försöka boosta volymen aktiva användare och besökare – och därmed på sikt domänens marknadsvärde.

Nu till min nästa fråga. Jag har inget företag idag men ser ett behov att namnet på domänens juridiska ägare tydligt framgår på TOS-sidan. Hur gör jag om jag vill driva sajten i bolagsform men inte har en löpande kommersiell verksamhet? Min ev. "affär" kommer att uppstå den dag jag säljer eller hyr ut domänen.
UnEpic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-28, 21:34 #5
altruixms avatar
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
altruixms avatar

Reg.datum: Aug 2008
Firmor som gör sånt här vore intressant att få veta namnen på. Jag ringde Advokatsamfundet för några år sen när en kund bad om något liknande. De sa att de inte kunde hänvisa till någon särskild och att googla själv, ta kontakt etc är ju bara så grått.
altruixm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
juridik, upphovsrätt

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017