Sydafrikanska WooThemes med enligt dem själva 100,000 kunder är en stor kommersiell aktör i WordPress-världen.
Förra veckan kom en bloggpost -
http://www.woothemes.com/2013/08/a-s...ble-woothemes/ - som innehöll information om deras nya affärsmodell. Det är prishöjningar (igen) som påverkar alla produkter och ett tak satt på hur många sajter som support kan ges för (tidigare obegränsat om du betalade för det) samt den stora bomben att de tvingar in alla i en prenumerationsmodell, även de som en gång i tiden slantat för lifetime updates av t.ex. extensions för WooCommerce. Det ges alltså ingen "honour" till de som varit med ett tag förutom att dessa kunder får två år på sig att finna alternativ innan det är dags att betala igen.
De må ha agerat korrekt utifrån ett juridiskt perspektiv, och prishöjningarna har jag inget emot, men ur ett marknadsförings- och kundrelationsperspektiv anser jag att de gjort bort sig. De har sålt licenser till mig och tusentals andra, licenser som skulle ge access till uppdateringar (och support) men nu bestämt sig för att inte infria det löftet och bara hänvisa till deras användarvillkor som säger att de kan ändra de senare när som helst.
Huh?