FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Kan ni hänvisa till en bra mall för att köra en produktkalkyl, dvs en enkel sådan, hur gör ni? Vill bara lägga in några rader i excel, dvs inköpspris/moms/TB, försäljningspris etc för att komma fram till vinst.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Är det en "färdig" produkt som du köper från en annan tillverkare och som du "bara" ska sälja vidare? Eller är det en produkt du har utvecklat själv som du vill "tillverka" eller sälja själv?
Det finns så många olika alternativ så varje produkt får sina helt egna kalkyler, beroende på omständigheterna. Om du sen har flera produkter som är framtagna på samma sätt så kan man börja använda lite tumregler. Men generellt så ska du räkna med alla inköpskostnader, och även all arbetstid är en kostnad. Arbetstiden är ofta en mycket stor del av kostnaden så den är mycket viktig att hålla koll på. Arbetstiden har även olika kostnader beroende på vem som utför den. Arbetstiden är ju dels själva letandet efter produkten, eller utvecklingstiden, sen har du produktionstid, hela logistikhanteringen är en riktigt storkostnad. Sen har du återförsäljare, marknadsföringskostnader, säljkostnader som provision till tipsare, inkuranskostnader (saker som går sönder eller "försvinner")..... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det finns väldigt många sätt att räkna det här på och vilka sätt som är bäst beror på hur din verksamhet ser ut och vad du har för kostnadsstruktur.
När du skriver "vinst", vad menar du då? Bruttovinst, dvs försäljningspris - Särkostnader (inköps, tillverknings- och hanteringskostnad som kan kopplas direkt till den specifika produkten), eller vill du även ha med täckning för samkostnaderna(alla kostnader som inte direkt kan knytas till en viss produkt eller produktkategori, som t.ex. administration, generell marknadsföring, lokal m.m.). Vill du även ha med samkostnaderna måste man avgöra hur mycket av dessa kostnader varje produkt ska bära. Man fördelar alltså ut alla dessa kostnader på alla produkter och det finns väldigt många sätt för att komma fram till hur man exakt ska fördela. Jag rekommenderar hur som helst att du gör en så kallad bidragskalkyl. Mer information om det kan du hitta här: http://www.expowera.se/mentor/ekonom...bidragskal.htm Annars finns det nog väldigt mycket mer information om du Googlar lite. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
tack båda för bra synpunkter. Det blir nog en bidragskalkyl då samkostnaderna inte ska räknas med i detta fall.
Vad lägger ni in för poster mellan den begynnande Inköpskostnaden till den slutliga Nettovinsten? Kan någon dra lite kortfattat så jag inte missat något? Tack snälla på förhand |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
är det en produkt du köper in från en leverantör så ska du givetvis räkna in alla kostnader du har som inköpskostnad, fraktkostnad, lagerkostnad, hanteringskostnad (dvs arbetstid).
Men att bara räkna särkostnader ger inte så mycket för at beräkna lönsamheten, vilket bör vara slutmålet med kalkylen, man måste ta hänsyn till de gemensamma kostnaderna, marknadsföring, lokalkostnaden för administration, sin egen lön m.m. Sen bör man ta hänsyn till att man inte kan utnyttja företagets maximala kapacitet utan man har en viss nyttjandegrad som man måste ta hänsyn till. Om du har 30% nyttjandegrad av lagret så bli kostnaden per enhet högre än om du har 50% nyttjandegrad. I slutändan behöver du se att du kan ta ut ett pris så du kan göra vinst (efter alla omkostnader inklusive egen lön och skatt) annars ska du givetvis inte satsa på den produkten alls. Du nämner inget om vad det är för typ av produkt, varifrån du köper den eller om du utvecklar och tillverkar den själv, så det går inte att svara på din fråga utan att du lämnar betydligt mer information. Importerar du så kanske du måste betala Tull och punktskatter (parfymer, sprit, m.m.). Du har speditionskostnader, införselmoms (som du kanske måste lägga ut i förskott), Remursement-kostnader, Försäkring (FOB, COD, ...).... kalkylränta på kapitalkostnaden, brukar vara minst 15%.... bankavgifter, minst 70-200 kr per betalning om du betalar med SWIFT-systemet, det är dock olika avgifter för varje bank så det måste man kolla upp. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-07-15 klockan 21:45 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
tack conny, ska sitta och räkna lite nu ikväll. Hör av mig om jag kör fast ytterligare.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|