FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Tjabba! Har en grym idé som jag tror starkt på. Har varken pengar eller några kunskaper inom webbdesign och därmed blir det rätt svårt att förverkliga idén. Hur går jag tillväga för att få en riskkapitalist eller något liknande?
/ Kevin |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Det enklaste är att gå igenom ditt kontaktnät. Pitcha din idé till släkt och vänner och se ifall någon vill investera? Det är det absolut lättaste sättet. Fungerar inte det, pitcha via exempelvis http://startaeget.se/forum/kategori/...C3%A9er/2/sida.
Där finns ett forum för personer som söker partners/kapital. Lycka till! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Har du inte ett track record sedan tidigare så blir det svårt att få folk att investera i dig. Varför inte tjäna pengar först? Hur mycket behöver du?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Administratör
|
Vad bidrar du med förutom en idé? Om du inte har några pengar att satsa själv, och inga specifika skills. Att 'få en riskkapitalist' är inte riktigt något som går på en handvändning. Speciellt inte innan du har en proof of concept-produkt.
Mitt råd till dig är att skriva ner en lista på saker du kan som du tror kan vara till nytta för projektet, och sedan börjar du leta efter folk som kan bidra med det du inte är så bra på. Lika villkor. Den som gör det största jobbet ska ha mest av kakan. Det är så du kommer längst.
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Du söker pengar via FFF om du inte kan övertala en riskkapitalist.
Friends Family Fools. Om inte du kan övertala dem att investera, kan du inte övertala någon annan. Det är också en bra reality check om de tidigare sagt "oj vilken grym idé". Nu kan de ju få vara med på resan. Annars finns Almi också exempelvis och banken. Men det går inte så bra att komma dit med en idé bara och ofta kräver du att du motfinansierar deras investering/lån. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
En ide måste gå omvandla till pengar annars är ingen intresserad. Och då måste det vara något unikt eller något som det finns marknad för.
Och en ide endast kommer man inte långt med, finns väldigt många som tycker dom har en bra ide som alla andra tycker är korkat. Även om en ide är bra så betyder det samtidigt inte att det finns marknad för den där man kan tjäna några större pengar. Har du inga rika vänner som du kan övertala som tror på dig lär du inte få in några pengar, riskkapital finns knappt längre med ordet "risk". Men i vilket fall så krävs det mer än en ide endast för komma vidare |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ett lättare alternativ än riskkapital kan vara att ingå samarbete med någon som har den tekniska kompetens som fattas. Skriv dock tydliga avtal som reglerar i princip allt.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|