Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vad skulle man få för denna site?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-04-09, 22:52 #1
jenswedin jenswedin är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2013
Nykomling

Standard Vad skulle man få för denna site?

Jag har en site som jag funderar på att sälja och några har hört av sig och vill köpa den. Men jag har inte sålt någon site förut. Vad kan man få för en site som denna?

The site started in 2008
Since start the site has had 102,356 visits from 81,925 visitors. An average visit is about 1,5 minutes and 2,5 pages per visit.
Main market is US, UK, Sweden, Germany, Canada, Netherlands, France, Taiwan, Belgium and Japan. About 20% is returning visitors. 71% of traffic comes from organic search, 15 from other sites and 12% direct.

The site is based on Wordpress and Buddypress.
I have developed the taxonomy and custom code/function/theme.
There is about 260 members
There is a twitter account connected to the site.
There is a newsletter that goes out once a month automatically with new whiskies to the members.
The site has two kind of content, structured whisky information and aggregated whisky news. In total there is about 16,768 articles on the site and counting.
The site is run on NGINX on a VPS (I pay 17EUR a month for this)
The site have affiliates with The Whisky Exchange, Master of Malt, Abbey Whisky & The Drink Shop. The income depends from year to year (2011: 1543EUR, 2012: 624EUR)

http://chwisgi.com/
jenswedin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-10, 02:02 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Som redovisat så indikerar det en hög riskfaktor eftersom bruttoresultatet minskat 68,6% på ett år. Har intäkterna fortsatt att minska under 2013?
Hur mycket arbete i timmar har du lagt ner per år på webbplatsen?
Har du genomfört någon marknadsföring?
Har du några andra kostnader?

Som redovisat i första inlägget så har du ett bruttoresultat på +1339 EUR 2011 och ett bruttoresultat på +420 EUR för 2012 (dvs en minskning med 68,6%

Intäkterna minskade från 1543 EUR 2011 till 624 EUR 2012 (dvs en minskning med 59,6%).

En estimerat marknadsvärde kanske kan vara högst 840 EUR, troligen betydligt mindre i och med att verksamheten har en tydligt fallande intäktskurva och inga redovisade intäkter för 2013. Det har heller inte redovisats hur stor arbetsinsats som lagts ner på det löpande driften och underhållet. Det kan i sig vara tillräckligt för att helt eliminera värdet. Om arbetet med drift och underhåll är 36 timmar eller mer så faller avkastningsvärdet till 0. Då har jag räknat att arbetstiden kostar 208 kr per timme vilken enbart är lön och lönebikostnader för en person med en lön på 20 000 kr/mån.

Detta är min gissning med den information som redovisats i första inlägget i denna tråd.

Jag anser inte man kan värdera webbplatsen till så högt värde så troligen gör du bättre i att utveckla webbplatsen vidare på egen hand tills den genererar rejält med intäkter.

Webbplatsen har ju inget eget innehåll utan består enbart av annonser oc länkar till annonser, vad jag kunde se vid en snabb granskning.

Den tillför med andra ord inget annat av värde än de direkta intäkter som genereras av annonsintäkterna.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-04-10 klockan 02:14
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-10, 21:55 #3
Nykomling

Nykomling

Hej Conny. Tack för en jättebra sammanfattning. Jag har inga andra kostnader och gör ingen marknadsföring. Jag har nog lagt alldeles för mycket tid på siten men detta har mest varit en hobby för mig (+ jag fått många bra kontakter och varuprover). Men som du säger, det bästa är nog bara låta den flyta på och få in intäkter på samma sätt som jag fått hittills. Tack igen för ett bra svar!
jenswedin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017