Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Frågor om aktiebolag

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-03-30, 01:16 #1
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2009
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Standard Frågor om aktiebolag

Hej! Har några frågor om aktiebolag.

1.
Citat:
Den som startar ett aktiebolag måste satsa pengar eller egendom (som bolaget har nytta av) i bolaget. Detta kallas aktiekapital, är det egendom så kallas det för apportegendom, och måste vara minst 50 000 kronor.
Eftersom att det står "som bolaget kan ha nytta av" menas det då att jag kommer kunna använda de pengar som jag satsar när jag startar upp bolaget eller är det egentligen samma sak som en avgift där jag inte får återse de satsade pengarna igen? Låt säga att jag går in med 50 000 som är minimum för att skapa ett aktiebolag.

2. Det står att skatten för ett bolag är 22%. Innebär det att jag enbart kommer behöva skatta 22% av de intjänade pengarna eller blir det ännu fler avgifter som jag inte känner till?

2.2. Hur funkar det egentligen med de intjänade pengarna? Läggs de in på ett konto för bolaget och sedan ligger de där? Får jag fritt disponera dessa pengar eller måste jag ta ut det som lön och således skatta vanlig inkomstskatt på det, sociala avgifter och så vidare?!

- Om min gissning ovanför stämmer så förstår jag inte vilka skattemässiga fördelar man skulle haft från ett bolag om man ändå måste skatta minst lika mycket när man väl ska ta ut pengarna ur bolaget.

3. Hur mycket pengar kan jag spara egentligen på att ha ett aktiebolag istället för en egen firma?

4. Om jag säljer VIP-tjänster/betalmedlemskap på min tjänst - måste jag då lägga till moms på priset som ska betalas till staten? Hur funkar det egentligen? Vet exempel såsom kamrat.com, dayviews.com och så vidare där jag inte sett att de tagit ut nån moms.

Fler frågor kan tillkomma.

Tack på förhand.
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-30, 03:50 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Dakota Visa inlägg
Hej! Har några frågor om aktiebolag.
1. Eftersom att det står "som bolaget kan ha nytta av" menas det då att jag kommer kunna använda de pengar som jag satsar när jag startar upp bolaget eller är det egentligen samma sak som en avgift där jag inte får återse de satsade pengarna igen? Låt säga att jag går in med 50 000 som är minimum för att skapa ett aktiebolag.
Aktiekapitalet är bara en "buffert" och den bufferten kan du använda till 100% för att köpa in varor för vidareförsäljning exempelvis. Varulagret tas ju upp som en tillgång i balansräkningen och påverkar inte resultatet förrän du säljer varorna.

Däremot om du köper kontorsmöbler datorer, eller andra saker som ska "kostnadsföras" direkt så kommer dessa påverka resultaträkningen och då får du inte förbruka mer än 50% av aktiekapitalet. Dvs du måste ha minst 25000 kr av resultatet kvar. Men om du fakturerar så ökar resultatet i motsvarande mån så om du sedan fakturerar för kanske 25000 kr + moms så ökar ju resultatet igen.

Citat:
2. Det står att skatten för ett bolag är 22%. Innebär det att jag enbart kommer behöva skatta 22% av de intjänade pengarna eller blir det ännu fler avgifter som jag inte känner till?
Bolagsskatten tas ut av resultatet före skatt. Inte av något annat.

Om du exempelvis säljer för 1 000 000 kr på ett år och har inköpkostnader för varor på 200 000 kr, lönekostnader (inklusive arbetsgivaravgifter och tjänstepension) på 400 000 kr (motsvarar ca 21 858 kr i brutto månadslön, med min normala schablonkalkyl) samt övriga kostnader (exklusive skatter) på 200 000 kr så har du ett resultat före skatt på 200 000 kr. Skatten blir då 22% av dessa 200 000 kr dvs 44 000 kr. Vinsten efter skatt blir då 156 000 kr.

Jag har inte tagit hänsyn till att du kan göra en del bokslutstransaktioner för exempelvis resultatutjämning som minskar skatteunderlaget.

Citat:
2.2. Hur funkar det egentligen med de intjänade pengarna? Läggs de in på ett konto för bolaget och sedan ligger de där? Får jag fritt disponera dessa pengar eller måste jag ta ut det som lön och således skatta vanlig inkomstskatt på det, sociala avgifter och så vidare?!
i Aktiebolag måste du aldrig ta ut lön, eller skatta för resultatet på annat sätt än jag beskrev ovan. Det kan vara smart att bunkra stora mängder kapital i ett AB för du får mer pengar kvar i bolaget och kan spara dessa i långsiktiga aktiefonder. Du har då betydligt mer pengar att spara i fonder än om du tar ut pengarna som lön och sparar i fonder privat.

Citat:
- Om min gissning ovanför stämmer så förstår jag inte vilka skattemässiga fördelar man skulle haft från ett bolag om man ändå måste skatta minst lika mycket när man väl ska ta ut pengarna ur bolaget.
Se mitt svar ovan, det finns mer fullt lagliga "trix" ....

Citat:
3. Hur mycket pengar kan jag spara egentligen på att ha ett aktiebolag istället för en egen firma?
se ovan...

Citat:
4. Om jag säljer VIP-tjänster/betalmedlemskap på min tjänst - måste jag då lägga till moms på priset som ska betalas till staten? Hur funkar det egentligen? Vet exempel såsom kamrat.com, dayviews.com och så vidare där jag inte sett att de tagit ut nån moms.
Ja moms måste du redovisa på alla tjänster utom finansiella tjänster (och ytterligare några enstaka undantag) som du säljer inom Sverige.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-30, 20:58 #3
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
Flitig postare

Säger du att lön (inkl arbetsgivaravgifter och tjänstepension) räknas som en kostnad?

Så om man fakturerar för 100000 och har inga andra kostnader än lön på 100000, blir då bolagsskatten = 0 kr?

D v s man skattar totalt enbart för arbetsgivaravgifter, pension samt A-skatt som löntagare? Hur mycket blir det då i % totalt? Det hade varit bra att veta så man kan jämföra med en enskild firma.
Dimme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-30, 21:04 #4
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Kolla på skattetabeller på Skatteverket.se.
Du betalar arbetsgivaravgifter om du är anställd av ditt bolag och får lön. De är något högre än motsvarande egenavgifter.

Din egen lön + arbetsgivaravgifter är som sagt en kostnad och om ditt resultat i bolaget blir 0 blir givetvis bolagsskatten även 0. Men du vill maximera andelen utdelning som är lägre beskattad av den totala delen lön+utdelning för att minimera skatten.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-30, 21:08 #5
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
..Men du vill maximera andelen utdelning som är lägre beskattad av den totala delen lön+utdelning för att minimera skatten.
Men då får man ändå betala bolagsskatt. Kvittar det inte mot den lägre utdelningsskatten?
Dimme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-30, 21:24 #6
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Dimme Visa inlägg
Men då får man ändå betala bolagsskatt. Kvittar det inte mot den lägre utdelningsskatten?
Arbetsgivaravgifter + 20% skatt på utdelning ger en effekt på ca 40% vilket är betydligt lägre än att ta ut motsvarande belopp som lön.

Man får såklart komma ihåg att utdelning inte ger några sociala förmåner som pension eller sjukpenning.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-30, 23:11 #7
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Arbetsgivaravgifter + 20% skatt på utdelning ger en effekt på ca 40% vilket är betydligt lägre än att ta ut motsvarande belopp som lön.

Man får såklart komma ihåg att utdelning inte ger några sociala förmåner som pension eller sjukpenning.
Inte riktigt sant, summan du kan få ta ut i 20% skatt är ju bara fika pengar.

3:12 reglerna är ju värdelösa, 20% fika pengar och 30% krävs att du har typ 50 anställda och omsätter över 50 miljoner typ.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-31, 00:06 #8
Dakotas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Aktiekapitalet är bara en "buffert" och den bufferten kan du använda till 100% för att köpa in varor för vidareförsäljning exempelvis. Varulagret tas ju upp som en tillgång i balansräkningen och påverkar inte resultatet förrän du säljer varorna.

Däremot om du köper kontorsmöbler datorer, eller andra saker som ska "kostnadsföras" direkt så kommer dessa påverka resultaträkningen och då får du inte förbruka mer än 50% av aktiekapitalet. Dvs du måste ha minst 25000 kr av resultatet kvar. Men om du fakturerar så ökar resultatet i motsvarande mån så om du sedan fakturerar för kanske 25000 kr + moms så ökar ju resultatet igen.
Innebär det att jag även kan använda de 50 000 kronorna för att betala månadsavgiften för till exempel den server som jag behöver för att bedriva verksamheten?

När det gäller moms; Är det då vanligt att man ser till så att momsen är inräknat i det slutpris man anger för kunden? Låt säga om jag vill ta 75 kronor för VIP medlemskap så ser jag till att priset egentligen är 56.25 som tillsammans med 25% moms blir 75 kronor för kunden att betala?
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-31, 00:08 #9

Citat:
Innebär det att jag även kan använda de 50 000 kronorna för att betala månadsavgiften för till exempel den server som jag behöver för att bedriva verksamheten?

När det gäller moms; Är det då vanligt att man ser till så att momsen är inräknat i det slutpris man anger för kunden? Låt säga om jag vill ta 75 kronor för VIP medlemskap så ser jag till att priset egentligen är 56.25 som tillsammans med 25% moms blir 75 kronor för kunden att betala?
Praxis så är företag exkl moms och privat inkl om du inte skriver det tydligt. Även vilken typ av kundgrupp du vänder dig kan anses vara praxis med.

Du kan inte betala hyra för AK, då förbrukar du det. Tjänster ger inte värde i bolaget, varor / produkter kan du köpa dock produkter med kort avskrivning förbrukar värdet även det snabbt.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-31, 01:29 #10

Citat:

Avgiften för servrarna är en "kostnad" och då hamnar den i resultaträkningen, dvs den minskar AK och då får du inte underskrida halva AK.

Du måste lära dig förstå skillnaden mellan resultaträkningen och balansräkningen.

Om du gör omflyttar mellan tillgångar (Konton 1000-1999) eller skulder (konto 2000-2999) så påverkar det bara balansräkningen.

När du har kostnader (konton 4000-8999) och intäkter (konto 3000-3999) så påverkar det resultaträkningen (Resultaträkningen omfattar kontona 3000-8999).

När du köper in varor till lagret som du redan från början planerar att sälja vidare ska dessa vid inköpet bokföras som omflyttningar av tillgångar i balansräkningen.

Du tar pengar från kortfristiga skulder (kontogrupp 24 (konto 2400-2499), dvs Leverantörsskulder konto 2440 och flyttar till lagret (kontogrupp 14, dvs konton 1400-1499). Påverkar INTE resultaträkningen och AK är därför intakt.

När du sedan betalar fakturan från leverantören så tar du pengar från Likvidkontona kontogrupp 19, närmare bestämt konto 1930 Bankkontot och minskar leverantörsskulderna på konto 2440 med motsvarande belopp. detta påverkar inte heller resultatet utan är endast en omflyttning mellan tillgångar och skulder i balansräkningen. AK är fortfarande orört.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017