FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Fick följande svar av representanten för det danska företaget jag beställer tjänst ifrån:
Citat:
1. Stämmer det han säger? 2. Kommer jag behöva betala någon extra slags skatt som han nämner som en risk? Tacksam för svar! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
http://www.skatteverket.se/foretagor...800010696.html
Notera stycket längst ner på sidan där det står om köp av tjänster. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Så vitt jag vet (är ingen skattejurist) innebär försäljning till annat EU-land att man ska fakturera beloppet + moms, 0% moms ska faktureras enbart vid gränsöverskridande försäljning från ett momsregistrerat företag till ett annat.
Är dock ej helt 100 på att jag har rätt. Dock borde det inte vara ditt problem om du som privatperson får en felaktig faktura utan moms. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jepp, du ska betala dansk moms. När vi säljer tjänster till privatpersoner inom EU så får de betala 25% moms oavsett vad de råkar ha för momssats i sitt land.
Momsregistrerade kunder betalar 0% men kundens VAT-nummer måste finnas med på fakturan. Annars får man inte sälja utan moms. EU har en site där man kontrollerar att VAT-numret man fått är äkta. Det är säljarens skyldighet att kontrollera detta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
Sen hur stor risken att det kommer fram (förrutom att du postar det publikt på WN..) är en annan fråga. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Så med andra ord; Det enda jag behöver göra är att införskaffa en f-skattesedel och sedan kan jag köpa deras tjänst utan att betala moms på laglig väg?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Pratade med skatteverket nyss och jag får tydligen köpa från honom som en privatperson utan att betala moms om han nu väljer att fakturera utan moms, det är tydligen upp till honom (förutsatt att han då antingen bryter mot sitt lands lagar eller följer dem..). Hon sa utöver det att om någon gör fel i det här sammanhanget så kan det enbart vara säljaren och då är det upp till danska skatteverket att följa upp det.
Hon drog ett exempel, om jag köper en låt online från Danmark så betalar jag dansk moms på det, men om han nu hävdar att han kan skita i att ta ut moms för det han säljer till mig så är det upp till han och inte mig. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
|||
![]() |
![]() |