FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Har avslutat mitt EF (som är en sidorörelse) då det började dra in för mycket pengar för att vara rimligt att ha kvar som EF. Har startat ett AB men det är inte det som detta inlägg skall handla om.
Jag hade 73,000 kr i ingående balans från föregående deklaration (vad nu det egentligen betyder, alltså jag vet vad IB är men inte om det har någon bäring för detta års deklaration). Jag har 158,000 kr i vinst i år. Inga periodiseringsfonder från tidigare år. Efter att ha påfört EF-resultatet till deklarationen samt dragit ifrån de redan inbetalda 16,000 kr i debiterad prel.skatt under året, ger Skatteverkets uträkning / kalkyl ca 72,000 kr i restskatt. Innan jag lade till EF-vinsten hade jag 25,000 kr att vänta skatteåterbäring (har glömt den korrekta termen, men alltså 25 papp tillbaka). In alles har det alltså gått från -25,000 kr till +72,000 kr dvs ungefär 97,000 kr extra i skatt. Är det de där 73,000 kr i ingående balans som nu också tas upp till beskattning eller vad är det som gör denna otroliga skillnad? 97,000 / 158,000 blir ju hårresande 61% så det kan ju inte bara vara årets resultat som ger den "fantastiska" skatten. 97,000 / (158,000 + 73,000) ger 42% vilket ju låter lite rimligare men jag förstår egentligen inte hur jag skall räkna här. Det troliga är ändå att det stämmer. Om ni har tips på kostnader så är ju det välkommet naturligtvis ![]() I övrigt är alltså frågan, verkar det rimligt/orimligt? Tack för hjälpen. Senast redigerad av Tantolunden den 2013-03-20 klockan 20:24 Anledning: Förtydligade att det handlar om en sidorörelse. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Tänk på marginalskatten mtp att du har en anställning med hög lön vid sidan om. 62% marginaskatt är ungefär vad jag har så det kan nog stämma och då blir det 62% skatt på EF:ans resultat tyvärr
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Dessa 73000 kr som du hade som IB från föregående år är väl redan skattade pengar som är Eget Kapital, dessa är inte inkomst under det senaste året utan dessa pengar hör bara till balansräkningen. Dvs de pengarna kan du ta ut ur firman till dig privat.
Om jag inte har missuppfattat något av det du skrev. Om du har 158 000 kr i bruttoresultat (det är inte samma sak som vinst) så ska du dra bort egenavgifter med 45 773 kr (28,97% beräknat på 158 000 kr). +158 000 kr (Bruttoresultat) - 45 773 kr (Egenavgifter) ----------- =112 227 kr (Bruttolön) Detta betyder en månadslön på 9 252 kr. Denna lön hamnar på toppen av din lön från din huvudsakliga anställning. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-03-20 klockan 23:30 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det är nog egenavgifterna som spökar.
För även om du har dem på minuspost där så får jag jag ju betala in dem oavkortat och även om det inte är skatt så är det ju en utgift för mig i deklarationen. Så då blir det ju 112 227 * min marginalskatt + de 45 773 som skall betalas och helt plötsligt ser det ut att kunna bli de 97 000 som skatteverket kommit fram till. Slutsats: driv aldrig EF som sidoprojekt om du inte kan hitta kostnader för mestadelen av det överskjutande beloppet. Tack för hjälpen med att förstå detta till er båda. Senast redigerad av Tantolunden den 2013-03-21 klockan 07:03 Anledning: stavfel |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du betalar ju egenavgifter på vinsten, så gör du ingen vinst blir det ingen skatt.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
@jonny:
Jag vet inte om det du skrev tillförde något. Jag menar absolut inget illa men huruvida det är egenavgifter eller skatt spelar mig ingen roll. Jag behöver betala egenavgifterna precis som skatten så det är liksom pengar ut, hur man än ser på det. Det finns de som börjar jiddra om att "egenavgifterna går ju till din pension" osv osv. Men det känns inte superrelevant just nu. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
@nosnaj:
Absolut inte. Sverige är fullt av sådana som du, som till varje pris skall framhålla hur viktigt det är att vara "solidarisk". Jag är förvånad att du inte drog till med ordet "rättvisa" också. Det brukar sådana som du kidnappa det första ni gör. Men hur rättvist är det att den som tjänar 1,000,000 skall betala 56% av det i skatt, medan den som tjänar 300,000 bara betala ca 30%. För mig är det inte rättvisa. Det är helsnett. Incitamentet att vilja jobba hårt i ett land som gör på det sättet är som bortblåst. Gör följande tankeexperiment. Skicka ut två ungar i skogen för att plocka smultron. Säg till dem redan innan att en liten liten del kommer gå till den gemesamma tårtan som skall göras. Olle och Karin är det som skall plocka. När de kommer tillbaka så har Olle plockat 10 smultron. Han får lämna 1 till den gemensamma tårtan och får behålla 9. Karin har plockat 20 smultron. Hon blir beordrad att lämna 8 smultron till den gemensamma tårtan. Va, säger Karin. Helt förstummad. Varför måste jag lämna ifrån mig 8 smultron som har jobbat mycket hårdare för att få ihop mina 20 smultron än vad Olle gjort som plockade 10 smultron?? Vad orättvist!! Karin biter ihop och lämnar över sina smultron. "Hmm, nästa gång skall jag inte plocka så många smultron", tänker Karin. Så har man effektivt dödat incitamentet till att jobba hårt och göra nåt ordentligt. Välkommen till Sverige! Om du är så intresserad av att betala skatt så kan du höra av dig till skatteverket och be att få göra extra insättning. Paste'a sedan in beviset här innan du kommer med den typen av gliringar igen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() Tyvärr kommer de säga nej. Läste om just ett sånt exempel för ett tag sedan. Det var en person som ville göra en extra inbetalning för att bidra, det var blankt nej. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|