FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Jag håller på att bygga ett CMS för att mina kunder enkelt ska kunna underhålla sina webbsidor. Tanken just nu är att de laddar upp detta på deras egen server och hanterar hela sidan där. (Typ som man gör med Wordpress) Planen är att erbjuda detta verktyget som prenumeration med en månadskostnad och jag behöver ett sätt att kunden inte skaffar tjänsten, säger upp den och sen kan fortsätta använda den utan att betala. Eller att man inte kan sprida systemet vidare och använda det utan att betala. Som jag ser det just nu så finns det några alternativ till detta: 1. Skit i det. Lägg ut det gratis. - Problem: Jag tjänar inga pengar... 2. Låta kunderna ladda ner CMS'et till sitt hotell, men skapa ett API som hämtar en viktig del av koden från min server varje gång de använder det och utan denna koden fungerar inte CMS'et. - Problem: Vet inte. Kanske att detta är ett bra sätt? 3. Ha hela CMS'et på min server och låta kunderna logga in där för att använda det. -Problem: Eftersom jag inte har något webbhotell eller tjänst för att lagra alla kunders sidor hos mig så behöver de ett eget hotell. Att uppdatera deras databas med data blir då mer eller mindre omöjligt? Någon som har någon bättre idé för detta, eller några andra tankar? // H |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Alt 2 är nog det som lämpar sig bäst. Dock så ska systemet inte vara beroende av koden som kommer från din server. Tänk om din server ligger nere? Driftsäkrast är att koden krävs vid uppdateringar eller liknande.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Lägg in en unik "produkt nyckel" när du skickar CMSet till en ny kund.
Varje gång en viss method körs så kör du också en check mot din server med produkt nyckeln. Om kunden har slutat betala så kör du en exit("Prenumerationen har gått ut..."); och varför inte en `rm -rf /ditt-cms` (nackdelen är om de moddat källkoden). På det här sättet kan du också se om en kund har spridit vidare CMSet. En nackdel är att detta inte är 100% säkert, går ju att ta bort den här extra checken. Detta är bättre än Alt2 då alt2 skapar en fördröjning (hämta den viktiga koden). Och även om du hämtar viktig kod så är det ju bara att hämta koden och klistra in den i programmet och sen skita i att betala. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det finns även ett fjärde alternativ, Avtal.
Du måst eutforma avtalet så att kunden inte får använda någon del av systemet eller sprida det vidare efter att avtalet slutat gälla, med ett kraftigt vitesbelop som straff om det ändå sker. Samt med personligt och solidariskt betalningsansvar för ägare och företagsledning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
Citat:
Citat:
Det är som sagt inte så lätt att komma på nått bra sätt här. Det absolut bästa vore ju helt klart att kunna erbjuda hotell och domännamn etc, men då blir det oxå ett helt annat projekt. Dock skulle jag vilja utforska den möjligheten i framtiden... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
I synnerhet om ditt system int eär så vanligt så är det ofta ganska sällan såna sprids vidare för de blir så lätta att spåra. Det är stor skillnad om det är ett massmarknadssystem som Microsoft Office eller så. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Vad utvecklar du i för språk?
Är det öppen källkod eller distribuerar du bara en binär? Är det öppen källkod kan ju alla inbyggda skydd ganska enkelt tas bort. Att göra CMS:et beroende av en extern resurs tycker låter väldigt dåligt, både arkitekturellt och funktionellt. Att ta bort källkoden fungerar ju inte heller riktigt som du tänkt i de flesta fall. I nästan alla hostingmiljöer har man ju någon form av backup vilket gör det enkelt att återställa koden. Jag tror man skjuter sig själv i foten om man försöker bygga in massa spärrar i mjukvaran. Ditt CMS blir ett betydligt mindre attraktivt alternativ då. Jag ogillar starkt de allra flesta former av "Crippleware" och jag skulle definitivt hålla mig borta från det om jag skulle välja CMS. Mitt förslag är att du bara säljer och distribuerar en fullt fungerade version men att du sedan säljer uppdateringar och support för ditt system, eventuellt i kombination med ett avtal om vidaredistribution som Conny föreslog. Så länge du håller koll på att ingen annan vidaredistribuerar systemet i större skala tror jag inte problemet är speciellt stort. Jag tror du kommer sälja mer med en sådan lösning även om det kommer vara en del som använder din mjukvara gratis(de flesta som gör det är nog inte villiga att betala för det ändå så det är ju då inte någon förlorad intäkt). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om du har databaserna liggandes hos dig då? Visst kan de se alla tabeller och fält som används genom koden, men att återskapa en databas, stored procedures osv enbart efter koden kan bli väldigt svårt. Det enda som skiljer kunderna åt är en config fil som definerar vilken databas och autentiseringsuppgifter.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
@ITisGood.se - Det är öppen källkod. Mest php.
Det är nog bäst så som du säger. Att erbjuda en fullt fungerande version och sedan sälja uppdateringar, support och annat mervärde tillsammans med ett avtal. Jag ska tänka igenom det här. @yakuzaemme - Hade en tanke om det från början. Men jag måste då sätta upp en egen server som tillåter andra servrar att komma åt min databas samt att ALLA mina kunder blir drabbade om servern ligger nere. Som jag skrivit innan så vore det nice å kunna erbjuda hosting för alla kunderna fullt ut av många anlednigar. Men det får eventuellt komma senare. Tack alla som hittils kommit med förslag. Speciellt tack till er som skrivit långa inlägg. Väldigt uppskattat. Har ni vidare förslag elle funderingar får ni gärna fortsätta att skriva dom här. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Banned
|
Zend Encoder? IonCube?
|
||