FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
NU tänkte jag börja utveckla lite för Ios och behöver en Mac. Men jag vet inte riktigt vilken lösning man ska köra på.
En macbook pro 13" eller macbook air 13" kopplad till extern 24" monitor, tangentbord,mus. Är det bökigt att koppla upp? En snygg imac 21,5". Hur kör ni på jobbet? (Detta inlägg kanske skall vara i off topic...) Senast redigerad av Bladet den 2013-01-25 klockan 10:27 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag kör en 13" MBA med 8GB RAM.
Inga externa saker alls. Helt underbar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag kör en av varje typ för olika behov:
iMAC 27" - Kontor MBP 13" - Hemma MB Air 11" - Hemma / Resedator Mac Mini - 65" TV dator Sedan har jag alltid en iPAD med mig överallt, lunch o fika "dator". Men om du ska utveckla och sitta många timmar vill du nog ha 15" + extra skärm eller kanske till och med 2 större extra skärmar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Fast du kanske skulle stila med flest prylar vinner ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Administratör
|
Jag känner mig alltid allt för pressad på skärmutrymme om jag utvecklar på mindre än 15 tum. Allt som oftast är det extern skärm inkopplad, sure, men för undantagen tycker jag det är värt att satsa på en 15" istället för 13".
Sure, en imac om du VET att du inte kommer jobba på andra ställen än där du ställer den.
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har kört med Macbook Pro i flera år för utveckling och fungerar kanon.
Nuvarande setupen är en 15" med 16GB RAM och en Vertex 4 SSD kopplad till en 30" extern skärm. Köp så stor skärm du har råd med, gör under för produktiviteten eftersom du kan ha alla fönsterna på skärmen bredvid varandra. En snabb SSD disk är perfekt om du skall kompilera kod eftersom det går mycket snabbare än en trög 5400RPM. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Tack för alla tipsen.
Det lutar nog åt en 13" med en till stor skärm(jag har nu en 24"). Weaver: Jo, SSD har varit ett krav för alla mina datorer sen 2009... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
13 tum tycker jag är för lite för att göra något vettigt på alls. Oavsett om du har en extern skärm (vilket i princip är ett måste för effektiv utveckling med liten laptop) så kommer du kanske ta med dig datorn och jobba på platser där du inte har tillgång till en extern skärm? 15 tum känns då optimalt för en utvecklare, det funkar att släpa med sig utan att bli alltför jobbigt.
Sedan kan hårdvaran vara intressant att tänka på också beroende på vad för utveckling och vilken programvara du använder. En ganska rejäl SSD har jag också på min nya nu men det ger egentligen inte så mycket om man sitter ganska stationärt och ändå har igång ungefär samma program hela tiden.
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Flitig postare
|
När jag kodar på platser utanför hemmet/kontoret så räcker det med notepad++...
Det blir minst en Intel Core i7 3520M, 8GB RAM och 128GB SSD, typ http://www.dustin.se/product/5010657...-128-ssd-13-3/ Vid 14000:- går min smärtgräns vad apple kan få av mig... ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|