Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Dina Bokföringsrutiner

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-12-07, 08:40 #1
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2012
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2012
Standard Dina Bokföringsrutiner

Tycker det vore roligt att höra och lära av andra företagare vad de har för rutiner och knep när det gäller bokföring, förutsatt att man sköter den själv. Tänkte därför starta en tråd om detta.

__

Hur mycket tid lägger du på bokföring?

Vilket bokföringsprogram använder du?

Stora misstag du gjorde i början som du lärt dig av?

Bästa knep när det kommer till bokföring?

__

Jag börjar.

Svårt att säga, en vanlig vecka kanske det blir 2 timmar, förutsatt att man sköter allt löpande så som att samla papper på rätt ställe.

Visma Enskild Firma, funkar väldigt smidigt och bra måste jag säga.

Att bokföra löpande hela tiden och inte skjuta på saker som är krångliga. Tar så mycket längre tid att sätta sig in i det ju längre tid det går.

Nästa är att verkligen spara alla papper som kommer in. Känns som man aldrig kan spara för mycket.

Skaffa en pärm där du har alla firmans papper, sätt in allt så fort det kommer in.

Ha för guds skull separata bankkonton om du driver enskild firma. Kommer underlätta väsentligt.

Bokför ofta!

Någon annan som vill dela med sig av era erfarenheter?
Legendarisk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-07, 12:40 #2
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Skriv ut allt direkt när du betalar, skickar fakturor etc. och använd skrivaren som papperssamlare (jag lägger även in kort- och kontantkvitton). Jag tar sen bara pappershögen från skrivaren börjar bokföra.

Ett företagskort och bankkonto är väl eg. mer eller mindre en nödvändighet enligt lag då man ska hålla isär sin egen och firmans ekonomi? Bankkort behöver man ju inte, men det blir så mycket lättare att handla saker då...
Wackerberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-07, 12:54 #3
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Wackerberg Visa inlägg
Skriv ut allt direkt när du betalar, skickar fakturor etc. och använd skrivaren som papperssamlare (jag lägger även in kort- och kontantkvitton). Jag tar sen bara pappershögen från skrivaren börjar bokföra.

Ett företagskort och bankkonto är väl eg. mer eller mindre en nödvändighet enligt lag då man ska hålla isär sin egen och firmans ekonomi? Bankkort behöver man ju inte, men det blir så mycket lättare att handla saker då...
Det med skrivaren var faktiskt intressant. Alternativt att använda en pärm för det men att direkt hantera inkomna brev rekommenderas.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-07, 13:45 #4
Jim_Westergrens avatar
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2005
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jim_Westergrens avatar

Reg.datum: May 2005
Använder Visma Admin 500.

Jag har bokfört själv för mitt AB sedan 2009. Innan dess en annan person.

Stort misstag 2005 eller 2006 var att vi bokförde moms fel vid internethandel i utlandet. Det är ju endast en fiktiv moms men vi gjorde fel och betalade den. Gjorde en korrigering sedan över många månader och fick tillbaka ca 70 tusen kr som var betalt i onödan.

Tips på knep: skapa och använd konteringsmallar. Stäm av alla konton så att de stämmer varje månad: bankkonton, paypal, payson, avanza, skattekonto osv.

I dagsläget har jag bara ca 40-50 verifikationer per månad (slår ihop över 100 från payson i slutet av månaden) och jag gillar inte att lägga mer tid än nödvändigt på bokföringen. Så jag bokför varannan månad innan den 12:e. Tar 1-2 dagar. Då skriver jag ut allting, sorterar, matar in, deklarar löner och moms, betalar in till skatteverket osv.

Annat misstag som min REVISOR hade gjort gällande en omföring av förlust vid aktiehandel med kapitalförsäkringsdepå. Upptäcktes vid revision och jag fick betala skatt + 40% skattetillägg. Spelar ingen roll vems misstag det var ...

Jag tycker faktiskt det är kul att efter bokföringen se hur balansrapporten och resultatrapporten utvecklar sig.

Nu har jag flyttat till sydamerika och startat ett nytt bolag här. Så gör nu bokföringen för 2 bolag men vi har en accountant här som hjälper oss att deklarera skatter.

Gör du bokföringen själv så har du full koll på alla siffror och förstår hur det fungerar med skatter och moms.

Senast redigerad av Jim_Westergren den 2012-12-07 klockan 13:47
Jim_Westergren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-07, 13:56 #5
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2005
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2005
Stor nackdel att göra bokföring, eller iaf årsbokslut själv är att du troligen missar många bra avdrag och smarta saker. Förutsätter såklart att du driver det någorlunda seriöst och inte hobbyomsättning.

Gör det du är bra på, dvs är du bra på webbsidor, kodning så är du troligen inte helt insatt i all skatteregler och avdrag.
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-07, 15:04 #6
SmickSmack SmickSmack är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2012
SmickSmack SmickSmack är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2012
Jag bokför inte jättemycket, 1-2 timmar i veckan kanske.

Det jag gjorde när jag startade enskild firma var att välja faktureringsmetoden direkt istället för att börja med kontantmetoden. För mig har det fungerat bra och man får en något bättre överblick samt att man lär sig "rätt" metod direkt så att det inte blir någon klyfta sedan när man bildar AB. Jag tycker i och för sig att det är rätt kul med bokföring då jag är lite statistiknörd och det är kul att följa sina prestationer. Hatar man det och tycker det tar upp för mycket tid är det kanske bättre att börja med kontantmetoden trots allt.

Jag använder Fortnox och är grymt nöjd. Det är snyggt, användarvänligt, funktionsrikt, automatisk backup, inga installationer, samt så har man åtkomst överallt (så länge det finns internet).
SmickSmack är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-07, 19:10 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005

Det varierar men när jag gör det som jag helst vill göra det på så konterar jag direkt i bokföringsprogrammet, skriver ut verifikikationen (som visar ett tydligt verifikationsnummer i rubriken), klistrar eller häftar ast veifikationerna på pappret från bokföringsprogrammet, hålar pappret och in i pärmen. Klart!

VISMA/SPCS Administration 1000, köp det för mitt AB 1999 och har aldrig ångrat det. Det kostade mig 10 000 spänn första året inklusive serviceavtalmen mitt bolag omsatte då 1,74 Mkr så det var inga problem att ta den kostnaden. Ibland så betalar jag för serviceavtalet som kostar ca 2000 + moms per år, men inte alltid. Nu har jag struntat i att uppgradera sen version 4.6, som jag tycker var en underbar version (de är uppe i 5.31 nu) men nu krävs det onlineaktiering så därför totalvägrar jag att uppgradera. 4.6 var sista versionen utan onlineaktivering.

Största misstagen (flera) var att lägga ut bokföringen på redovisningsbyrå. Dels tappar jag totalt kontrollen över bokföringen. Jag vet aldrig vad som är bokfört och inte. När jag får BR/RR så måste jag kunna lita på att siffrorna stämmer och är korrekta, eftersom jag tar investeringsbeslut med dessa som underlag. Första året jag lade ut bokföringen så fick jag besked i Oktober att jag hade ett överskott på 96 000 kr. Fint tänkte jag, då köper jag ett par datorer för 37 000 kr per styck. Nästa rapporttillfälle i December så var resultatet -250 000, OOOPS!!! Hur fasen gick det till??? Vitsen var att jag hade ingen konroll på läget, så jag blev minst sagt lite skraj hur otillförlitligt beslutsunderlag jag egentligen hade.

Sen kostade mig denna redovisningsbyrån 64000 kr per halvår, dvs 128 000 kr per år!!! Det blev bara ett år.... sen tog jag över själv.

Jag har dock provat på ytterligare två redovisningsföretag, som jag likaledes varit missnöjd med. Även om man inte gör allt perfekt själv så har man kontroll. Redovisningsbyråerna har generellt sett väldigt dålig kontroll på hur man ska bokföra så att Företaget får ut ett bra värde av bokföringen, de läser bara reglerna ut skatteverkets och bokföringsnämndens perspektiv, kör man själv så lär man sig hur reglerna funkar och man slipper ta ansvar för andras misstag.

Min revisor missade att lämna in handlingarna i tid till bolagsverket efter sin revision och det fick jag betala 5000 kr i förseningsavgift för, till ingen nytta alls.

Om man gör bokföringen själv så kan man göra den till ett kul jobb, man ska inte tänka att man gör det enbart för att man måste utan man ska göra det för att lära sig "mekanismerna" i ekonomins grundvalar, då k man tycka att det är riktigt roligt när man lär sig hur företaget funkar "under huven".

Jag har fler anledningar att göra det själv, men orkar inte ta alla detaljerna nu så det får vara.

Det är min lärdom.

Bokför varje dag, stäm av mot bankkontona direkt efter varje inmatad verifikation (när man är småskutt och inte har så många transaktioner) så man upptäcker fel direkt. Oftast har man vänt på debet/kredit, det är det vanligaste misstaget och är lätta att hitta om man kollar direkt.

Skriv ut verifikationslistan så man kan se hur man gjort vid tidigare transaktioner.

Lär dig programmets alla delar och använd dem, det underlättar att börja i liten skala så man lär sig hur det fungerar, rent tekniskt, men sen när det blir större volymer så är det en kollosal fördel att behärska programmet fullt ut, så man kan jobba riktigt effektivt.

Kundreskontra, Leverantörsreskontra är fantastiska funktioner om man använder dem på rätt sätt och lärt sig behärska dem.

I VISMA/SPCS Administration finns även Offert och Beställning till Leverantörer. Har man behov av att skriva många standardiserade offerter så är det ett fantastiskt verktyg att hålla koll på vilka offerter man gett ut.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-12-07 klockan 19:18
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-07, 19:30 #8

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
I VISMA/SPCS Administration finns även Offert och Beställning till Leverantörer.
Ska vara: I VISMA/SPCS Administration 2000 finns även Offert och Beställning till Leverantörer.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-08, 07:46 #9
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Reg.datum: Mar 2007
Hej,

Jag lägger ner noll timmar i månaden. Vår thailändska revisor gör hela jobbet, på ett enastående vis, för motsvarande 450 kronor i månaden.

Vi har fått besök av skattemyndigheten EN gång. Min fru påtalade hur mycket skatt vi betalar och att hon undrade varför de kom till oss överhuvudtaget. De nöjde sig med det, tackade för sig och har sedan dess inte återkommit.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-08, 11:19 #10
Yllas Yllas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Yllas Yllas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Heheh skoj! Har du svenskt eller thailänskt bolag?
Antar att inte skattemyndigheten i sverige vänder i dörren efter ett sånt påtalande.

Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Hej,

Jag lägger ner noll timmar i månaden. Vår thailändska revisor gör hela jobbet, på ett enastående vis, för motsvarande 450 kronor i månaden.

Vi har fått besök av skattemyndigheten EN gång. Min fru påtalade hur mycket skatt vi betalar och att hon undrade varför de kom till oss överhuvudtaget. De nöjde sig med det, tackade för sig och har sedan dess inte återkommit.
Yllas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017