FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Jag har i dagarna startat ett Aktiebolag och har fått org nr osv från bolagsverket i min portal på verksamt.se. Så långt allt väl. Vilka "måsten" finns i det här läget? Ja, jag skall köpa en bok på området men jag vill ta tillfället i akt att skriva ner detta ändå. Kanske hjälper det nån annan i samma situation i framtiden. Frågorna: 1) Är "kungörelsedatum" det datum jag kan börja "använda" företaget eller vad avses egentligen med detta datum? 2) För att kunna köpa och sälja saker behöver jag registrera mig för F-skatt och momsredovisning hos Skatteverket. Sant/falskt? Detta har inte automatiskt gjorts bara för att jag fått AB'et registrerat hos Bolagsverket? 3) Finns det något jag borde tänka på innan jag anmäler företaget som arbetsgivare hos Skatteverket? 4) När jag hade EF var jag tvungen att estimera min vinst och betala in skatt varje månad till Skatteverket. Behöver jag göra detta, även för Aktiebolaget och att bolaget sedan betalar skatt varje månad på "förmodad vinst"? Är det tvunget att göra så dvs finns reprisalier / bryter jag mot lagen om jag inte fyllnadsinbetalar skatt dvs sätter förmodad vinst till 0 SEK trots att jag vet att det förmodligen blir 500,000 SEK? 5) Sista frågan: Finns det något annat jag "borde göra" än F-Skatt, Momsredovisning, Arbetsgivarregistrering såhär i början (förutom att fixa med bankkonto och sånt?) Stort tack på förhand. Det är helt OK att peka på en website där jag kan läsa mer istället för att svara utförligt. Jag tar det jag kan få i form av hjälp ![]() |
||
![]() |
![]() |
|
|