Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hitta själv en smitare?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-01-28, 02:13 #1
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Dec 2003

Standard Hitta själv en smitare?

Oftast får man bra idéer här på forumet och nu tänkte jag verkligen fråga något helt off-topic.

Alltför för ofta tar jag förhastade beslut och i detta fall vill jag tänka igenom vad jag skall göra.

OM man är inblandad i en trafikolycka och den ansvarige smiter ...

1. ... är det bästa att ge signalamentet till polisen och verkligen lita på att något kommer hända eller ....

2. ... ta reda på vem som äger bilen och kolla upp personen på nätet (ung person, som förmodligen finns på diverse kända, sociala medier). Är ägaren en annan person som inte körde, kan man ju gå vidare utan problem och kolla familjemedlemmar på nätet och se om man hittar foto eller liknande.

Så är det bättre att lita på polisen eller bättre att försöka få fram de uppgifterna och om man lyckas indentifiera personen, överlämna detta som komplement till anmälan?

Förstör man polisens arbete genom att själv försöka hitta personen genom nätet? Förstör man framtida indentifering eller helt enkelt gör polisens jobb lättare och hjälper till?
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-28, 07:21 #2
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2007
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
BarateaUs avatar

Reg.datum: Nov 2007
Beror på vad du har för data att börja med, har du regnr så är det ju en baggis. Men har du enbart färgrester efter någon plåtskada så är läget mycket svårare att leka detektiv.

Blev blåst på nätet en gång och då rotade jag fram all info jag kunde hitta om personen och överlämnade sedan till polisen så att de fick ta initial samtalet med personen och ärendet löstes relativt snabbt. Hade jag inte hjälpt på traven så tvivlar jag på att nått hade hänt.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-28, 08:37 #3

Jo, jag har allt och det kan vara en baggis om personen är föraren eller en familjemdelem, samt aktiv på nätet med foto, då kan identifieringen ske enkelt.

Funderar dock på om man skall låta polisen göra det. De kanske kommer fram till samma sak och ber mig om indentifiering och mitt sätt att "leka" detektiv inte är så välkommet av de ... är lite splittrad.
Oläst 2013-01-28, 09:35 #4
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

De har nog att göra ändå så jag tycker gott du kan hjälpa till med de uppgifter du har. Det finns säkert någon polis som kan bli lite sur men det får du väl ta i så fall
Oläst 2013-01-28, 10:37 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Gör gärna en egen "utredning" för att få fram identiteten på rätt person. Men gör polisanmälan och lämna över alla uppgifter till polisen, ta inte kontakt med personen själv, eller någon av dennes vänner släktingar, du har ingen aning om vad det är för person.

En annan viktig sak är att du ska heller inte dra några slutsatser själv, utan lämna över råmaterialet till polisen, om du inte själv är polisutredare så kan du ha misstagit dig på identiteten. Men har du regnr och ett signalement samt tidpunkt och exakt plats för "händelsen" så ska du rapportera det till polisen.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-28, 11:59 #6
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Det är ju bilägarens försäkringsbolag som kommer att hantera själva skadorna och då spelar det ingen roll om det är ägaren, ägarens son eller kompis som kört bilen. För dig och din möjlighet till ersättning alltså.

Resten är en fråga för försäkringsbolagen och sedan har vi ju brottet som uppstått när denna någon avvek från trafikolycksplatsen, men det är ju kanske inte lika viktigt för dig...?
Oläst 2013-01-28, 12:36 #7
maxx maxx är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.

Reg.datum: Jan 2013
maxx maxx är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.

Reg.datum: Jan 2013
Köp en bilkamera!
Då kan smitare inte komma undan! Då skickar du bara in filmen tillsammans med anmälan.
Men nu vet jag inte om det är en personlig vendetta du är ute efter?
maxx är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-28, 13:11 #8

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Gör gärna en egen "utredning" för att få fram identiteten på rätt person. Men gör polisanmälan och lämna över alla uppgifter till polisen, ta inte kontakt med personen själv, eller någon av dennes vänner släktingar, du har ingen aning om vad det är för person.

En annan viktig sak är att du ska heller inte dra några slutsatser själv, utan lämna över råmaterialet till polisen, om du inte själv är polisutredare så kan du ha misstagit dig på identiteten. Men har du regnr och ett signalement samt tidpunkt och exakt plats för "händelsen" så ska du rapportera det till polisen.
Exakt. Det är det jag har tagit fram nu och försäkringsärendet får försökringen hantera och smitningen får polisen ta med mina kompletterande uppgifter. Polisen tillkallades dessutom till platsen direkt för att ta en anmälan. Har inget intresse att kontakta ägaren eller den som körde bilen - det får både polisen och försäkringsbolagen hantera.

Citat:
Men nu vet jag inte om det är en personlig vendetta du är ute efter?
Nej, nej ... det var ingen stor skada, men jag tycker det är så dåligt att man smiter efter att ha pratat med mig. Skulle ju bara köra av på ett mer säkert ställe för att utbyte av uppgifter och då sticker personen ... trodde nog inte jag hade tagit bilnumret.
Oläst 2013-01-28, 13:53 #9
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Helix Visa inlägg
Nej, nej ... det var ingen stor skada, men jag tycker det är så dåligt att man smiter efter att ha pratat med mig. Skulle ju bara köra av på ett mer säkert ställe för att utbyte av uppgifter och då sticker personen ... trodde nog inte jag hade tagit bilnumret.
Håller med. Du gör andra trafikanter en tjänst också.
Oläst 2013-01-28, 14:37 #10
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2012
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2012
Hur exakt gick det till. Ni krockade, han gick ut och pratade med dig och drar sedan?
Legendarisk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017