FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Skulle behöva lite hjälp med att få veta vilket pris man ska ta för bannerannonsering.
Gäller ett community med inriktning sport ca 20-30 000 ub per månad, toppar högsäsong på 40 000. Banners som erbjuds har strl 225x225 px. Vilket pris bör ägaren till sidan ta? Hittills så har det varit ett pris på 2000 kr för ett år, vilket känns i minsta laget eller? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Kör affiliatelänkar till kosttillskott och andra relevanta saker så tjänar du mer än 2000 om året (beror såklart på många faktorer).
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
tack för ditt svar, men det är direktannonsering som är av intresse för sidan. Vad betalas generellt för detta antal besökare? Finns det bättre annonsformat kan också vara bra att veta.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Utan att gå in på din specifika verksamhet så har jag en tumregel som jag lärt mig av att erbjuda annonsutrymme för AdSense så var det generellt ca 0,50 -2,00 kr per UMV (UMV=>Unique Monthly Visitor, min egen förkortning om någon undrar) som helhetsintäkt på mina sidor. Då hade jag annonsplatser som bred skyskrapa (samma bredd som här på WN) både på höger och vänster sida och en leaderboard i botten. Generellt så gav textannonser mycket bättre (>50%) betalt än bildannonser.
Jag har haft någon enstaka sida som har gett 50% CTR och 13 kr per UMB. Det gav en rejäl slant i kassakistan, men det var en mycket nischad sida och extremt specifik. Men både CTR och CUMV (Cost per Unique Monthly Visitor) Det får väl plats ca 5 textannonser i en skyskrapa. Säljer du annonser själv borde du kunna få betydligt bättre betalt än jag får av Google AdSense, men det är beroende på hur väl din sida stämmer överens med annonserna och dessutom vad din sida handlar om över huvud taget. Min handlade om Systemutveckling och IT, medan Kosttillskott vet jag inte hur prisnivåerna är i relation till IT. Hade du haft din verksamhet inom samma domän som min sida så hade du sannolikt kunnat diskutera kring intäktsnivåer på 10000-15000-60000 kr per månad i normalfallet och 20000-80000 kr per månad under högsäsong. Men det är bara i teorin då du väl har annan verksamhet och därmed gäller helt andra prisnivåer. Dessutom så är kvalitén på besökarna helt avgörande hur prisnivån utvecklas. Det är inte meningsfullt att driva meningslös trafik till sin sida, det är bättre att låta den utvecklas i lugn och ro så du får en naturligt bra kvalitet på besökarna, då får du bättre pris på annonsplatsen och du får nöjdare annonsörer som återkommer. Blir annonsörerna missnöjda så kommer de inte tillbaka och du tjänar i slutändan mindre pengar. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-01-15 klockan 08:29 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har en något annan erfarenhet än Conny. Det är extremt svårt att bedöma annonspris utan att veta mer om sidan och dess trafik (särskilt kvaliteten på trafiken), och som med allt annat så gäller det även att hitta rätt köpare.
Jag kan säga att jag inte kommit i närheten av 1 kr per UB och månad, ens för samtliga annonser på någon sajt. Men detta kan givetvis variera väldigt mycket, som redan nämnts. En bra tumregel kan vara att testa AdSense, se var du drar in på ett annonsblock per månad, och använd sedan det som utgångsläge i dina förhandlingar. Det är ju ingen större mening med att sälja annonsplats billigare än vad AdSense ger, så länge man kan fylla alla tillgängliga annonsytor. Jag slås alltid av hur svårt det är att besvara den här typen av frågor eftersom det finns så otroligt många "det beror på". Men jag hade nog hoppats på 1000-1500kr per månad och 225-block. Det dubbla om min sida är direkt och tätt relaterad till den annonserade produkten/tjänsten. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Vad jag beskrev var helt enkelt samtliga annonsers intäkter på en site, inte vad de individuella annonserna drog in, om det inte framgick tillräckligt tydligt i det jag skrev i mitt förra inlägg.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
MVH R |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
tackar så mycket för er input och era svar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
En sån här annons säljer du på cpm. Cpmbriset beror helt på hur nischad du är. Allt från 5kr i detta fallet till 100kr skulle jag säga. Om kunden inte fattar räkna om till fast pris istället
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag skulle också försöka hitta annonsörer till CPM-kampanjer. Du får alltså betalt för 1000 sidvisningar. Hur hög CPM som är rimlig beror på en mängd olika faktorer, dels hur nischad sidan är (sport säger inte så mycket), vart bannerpositionerna finns, ration mellan sidvisningar och unika besökare osv.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|