FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har en server från hetzner.de som jag fick hjälp av en kille att konfigurera och sätta upp. Det är Debian Linux. Jag har en databas där som innehåller information som ska presenteras online av ett php-script.
Php-scriptet har en config fil där man ska ange databasdetaljer, vilket jag gör. Jag anger IP-numret till den externa servern som "host" istället för det klassiska localhost, och jag anger lösenord etc. Det står dock att scriptet inte har behörighet att ansluta. Jag antar att det har att göra med att det är en extern källa och måste vitlistas på något sätt från servern? Jag undrar hur man gör detta på enklaste sätt? Vill alltså: Jag vill få ett php-script på mitt webbhotell att kunna ansluta och hämta information från MYSQL-databasen som är lagrad på en server från hetzner.de. Det finns ingen grafisk panel där detta är möjligt att utföra, därav min fråga. Tacksam för all hjälp! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Har du testat ansluta till din servers adress med Telnet på port 3306 eller t.ex. heidi sql? Det kan ju vara ett stavfel i din php fil? Jag antar du har en egen debian server med egen mysql server? Det är inte hetzner.de som är adressen till din mysql tjänst? (hetzner.de lyssnar på mysql inloggningar nämligen)
Heidi sql kan du använda för att administrera din server med om du inte har installerat phpmyadmin. Kan ju vara så att ditt webbhotell blockerar utgående trafik på port 3306 men det är lite långsökt men dubbelkolla med webhotellets support för säkerhetsskull. Senast redigerad av tony-axbyte den 2012-11-24 klockan 01:38 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Administratör
|
Om ditt felmeddelande vid anslutning säger något i stil med access denied for user@host (Using password: YES) så beror det antingen på att du har fel host på din user hos hetzner eller att du skriver fel lösenord.
Det är ett vanligt fel att lägga till rättigheter för user@localhost, testa lokalt, och sedan få problem när man ansluter från en annan host. Du måste då också lägga till det för user@% (är ej att föredra om alternativ finns) eller user@din-webhotell-host (som du kan se ovan).
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Jag ställer alltid in som standard att det endast är tillåtet att ansluta från de olika servrar som jag har, dvs de IPadress som jag har. Om en kund hos mig vill ha möjlighet att ansluta utifrån så informerar jag om riskerna och så öppnar jag för anslutning utifrån. Ta först reda på om den finns nån sån inställning för ditt konto i mySQLen. Om det är det så frågar du om det är OK att du ansluter utifrån. Det kan ju exvis begränsas av av du tillåts ansluta från den IPadress på ditt Webhotell. Kan i och för sig ställa till problem om webhotellet flyttar på din site till annat IPnummer. Jag tror att detta är mer troligt än det finns nån brandvägg som spärrar dig. Det finns en del dåliga lösningar att kringgå detta om du t ex tillåts köra php-script på den server där din databas ligger och att du sen kan ansluta till detta php-scipt via http. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Precis som nämnts här måste användaren ha rättigheter att ansluta utifrån (host-fältet i user-tabellen i databasen mysql.
Sedan måste du även göra en bind på det externa IP:t i din my.cnf för att du ska kunna ansluta utifrån till din MySQL-server, alternativt ta bort "skip-networking" om du har en gammal MySQL-version. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|