FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej Alla,
Jag kommer med stor sannolikhet starta ett AB nästkommande år. En sak som slog mig var vad man ska kalla bolaget. Vet att många här sysslar med affiliate, adsense och att helt enkelt tjäna kosing på nätet. Hur har ni döpt era AB? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Nuvarande är döpt efter mig, men jag har ett par fantasinamn på g för de kommande dotterbolagen
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Mitt AB blev ett kort hittepå, betyder inget och domänen var ledig: Oveo (digiArt är min gamla EF)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har som princip att mina företagsnamn ska bestå av ett ord (kan vara sammansatt från flera orddelar, eller helt fantasiartat) så det blir lätt att använda i olika sammanhang. Helst vill jag att det ska gå att använda både som svenskt ord och internationellt så jag föredrar att inte ha med åäö eller andra specialtecken.
Några exempel på företagsnamn (firmor) som jag använt genom åren: Verimentor Aktiebolag Zymion Aktiebolag Exentera Aktiebolag Adopter Kommanditbolag (mindre bra som firma tycker jag då det är för långt och uppdelat i flera ord) Reflex ADB-Konsult Jag tycker att man ska lägga ner ganska mycket omsorg så man får till ett bra namn som man kan bygga en historia kring. Men om man jobbar ihop med en kompanjon och man inte har allt för vanliga efternamn så kan man bilda namnet av kompanjonernas efternamn som exempelvis: Wennerberg & Ström AB Myrehed & Holm AB Har man initialer av sina förnamn (Som jag heter "Per Conny Mikael") så kan man exempelvis ta PCM AB, man får kolla så ordet känns bra i mun och blir enkelt att uttala. Jag hade ett handelsbolag som hette "Professional Soft Media Handelsbolag" vilket kunde förkortas PSM HB. Men jag tycker inte det är bra med långa flerstaviga firmor. I övrigt var den firman helt intetsägande och väldigt opersonlig, så den var usel. Senast redigerad av Conny Westh den 2012-11-09 klockan 21:08 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jag tycker det viktigaste är att företagsnamnet speglar verksamheten. Ifall personen / personerna i företaget är viktiga (kanske kända inom branschen på grund av författarskap eller dylikt) så skadar det inte att namnet finns med i företagsnamnet, annars tycker jag inte det har där att göra. Har du en hipp, fräsch produkt som riktar sig mot yngre människor så välj ett ungt, hippt namn. Tillverkar du speglar så se till att namnet åtminstone kan associeras med speglar. Om man har något unikt att erbjuda så är det också bra med ett helt unikt företagsnamn som kan brandas. Erbjuder du ungefär samma sak som 50 andra så kan namnet annars tvärtom bli lite av en parodi. Välj då istället ett namn som berättar vad du sysslar med. Det är vad jag tycker men ingen har det rätta svaret på denna fråga. Gör som du själv vill i slutändan ![]()
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Jo du, Tartareandesire, jag tycker du har flera poänger i det du skriver så jag kan inte annat än hålla med om det.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag har varit delaktig i ett företag med namn liknande Wennerberg & Ström AB, vilket passade bra för verksamheten och intrycket av advokatbyrå var inte heller fel.
Annars är väl Björn Lundén Information AB ett rätt bra exempel på när det passar att ha med ett personnamn. Det stora problemet är väl att de använder blinfo.se vilket är helt omöjligt att gissa sig till.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tack för alla bra svar.
Jag kan nog också tycka att två efternamn sådär ger lite advokatintryck vilket iof i vissa branscher inte behöver vara en nackdel. ![]() Kan också se fördelarna med något unik som man kan bygga ett varumärke kring. Blir ju en del frågor att ta ställning till. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Du har ju även Sony Ericsson AB som ett naturligt namn på ett samarbetsbolag mellan två andra bolag Sony Corp respektive L M Ericsson AB.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Det är dock många företag som startats av flera personer som Johnson & Johnson AB som inte är advokatbyrå.
Viktigt är att firman bli unik och särskiljande så förväxlingsrisken blir minimal och firman är lätt att lägga på minnet för kunden (kanske inte så viktigt om enda kunden är Google). |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|