FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Är det sant att javascrtip är dåligt för pagerank?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det beror ju helt på hur du använder det... Ungefär som att säga att bilder är dåligt för pagerank
![]()
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Javascript har ingenting med PageRank att göra - faktum är att du egentligen inte behöver PR till någonting alls.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Typ i ett formulär att man dynamiskt lägger till flera inputs.
Att man döljer/visar block istället för länka och med php if elseif och else. Jo, ja behöver PR för att kunna sälja en sida för mer pengar(krav från kund). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Lite halvdan trådstart, men ja, Javascript kan försämra pagerank och hur spindlar går igenom dina sajter, iallafall asynkronisk javascript (bättre känt som AJAX).
Använder du t:ex AJAX för att hämta ny data och presentera utan att webläsaren ska refresha så kommer detta inte indexeras. Har du exempelvis en webshop med produkter som laddas allt eftersom, så läggs inte dessa i "källkoden" (den användaren kan se) och därmed inte indexeras. Det du kan göra dock är en HTML-snapshot, finns en bra länk här: https://developers.google.com/webmas...etting-started Fotnot: Google har kommit ut med att de indexerar AJAX, men till viss grad. Vill du vara säker, och dessutom indexeras i andra sökmotorer så bör du göra en fallback för när Google inte lyckas. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Till TS: Det som kan vara dåligt för SEO, men normalt ej för PR. Är att läsa in data som man vill ha indexerad av sökmotorer så att de inte visas direkt och bara hämtas med ajax eller också om det är dolt och sedan visas med js. Det som kan vara dålig för PR är om detta material som inte syns när man kommer in också innehåller din interna länkstruktur så att PR inte flödar genom din sajt som sig bör. Vad man kan göra för att undvika det är att sätta en riktig href på samma länk som visar precis samma innehåll fast med en komplett sida istället för bara en ajax-partial.
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har hört att Google inte gillar om man har tunga JavaScript i som måste köras för att indexera sidan så det stämmer nog. Men kan tänka mig att det är under förutsättningar då man lagt in scriptet på ett dåligt sätt på sidan.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Clarence, jag tror jag har missförstått något. Är inte "bra SEO" = högre pagerank?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Så varför vill vissa personer ha bra pagerank?
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|