FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Är det förmånligt som ett fåmans AB köpa en lägenhet i ex. Stockholm för att sedan hyra ut till sig själv till marknadsmässig hyra?
Är väl en fördel att pynta så stor del av insatsen med oskattade pengar vilket även borde innebära en mindre risk om marknaden skulle rasa? Även en fördel med reparationer och liknande väl? De kan man väl ta på bolaget istället för privat? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Nu vet jag inte exakt hur det fungerar i Sverige. Men i flera länder finns det stora fördelar med att köpa fastigheter som juridisk person istället som privat. Som t ex ett Aktiebolag så kan du göra avskrivningar på alla dina tillgångar. Detta inkluderar även fastigheter.
Om du köper ett hus för 1,000,000 SEK så (exempel siffror) säger vi att du får göra en avskrivning på 3% om året på själva huset (tror inte marken är inkluderat). Vi säger att marken kostar 200,000 SEK och huset 800,000 SEK. Det blir alltså avskrivningar på 3% av 800,000 SEK om året (24,000 SEK). Men det stoppar inte här. Du får även göra avskrivningar på allt i fastigheten så som t ex spis, toalett, tvättmaskin och liknande. Jag tror att avskrivningstiden på detta är 5 år, så alltså 20% om året. Vi säger att detta är ytterligare prylar av 50,000 SEK i värde; alltså ytterligare 10,000 SEK om året. Det innebär att du då kan tjäna in 34,000 SEK om året på fastigheten utan att skatta på det. Med denna metod så kan fastighetsinvesterare i t ex USA och andra länder tjäna pengar på fastigheter med 0% skatt, eller väldigt låg skatt, då de kvittar alla sina inkomster mot avdragen. Jag är inte säker på om detta fungerar i Sverige. Men det är värt att kontrollera. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är inte alls säkert att BRF:ens stadgar tillåter juridiska personer som medlemmar, det vanliga är eller var i alla fall förr att de inte gör det.
Normalt sett ska den som äger lägenheten bo i den själv och det är svårt med juridiska personer :-) Givetvis finns undantag. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Precis! Avskrivningar är ännu en fördel!
Nackdelarna som jag sett det är att det blir högre skatt på ev vinst vid försäljning, risk att Skatteverket bråkar samt att bostadsrättsföreningar som accepterar juridisk person är ganska litet men de finns. Någon här som köpt lägenhet som juridisk person och kan berätta om det? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Bara jag som undrar hur man kan redovisa detta inköp på ett korrekt sätt?
Någon ekonom/revisor som har bra koll? Hursomhelst, en intressant fråga, ska följas! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det finns inte så många ännu, men Ägarlägenhet kan i alla lägen ägas av en juridisk person. Och ägaren kan hyra ut den utan att be om tillstånd av en förening.
Som namnet antyder äger man sin lägenhet, till skillnad från en bostadsrätt där man bara äger rätten att använda lägenheten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |