FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej!
Jag vet hur man laddar upp en xml fil till en mapp och sparar den där, och sen läser av xml filen. Det är inga problem. Men jag sitter också och tänker på om man kan slippa att spara den i någon mapp, utan man mer sparar den i en typ av variabel under processen, och samtidigt läser av den på så sätt. Då spar man även diskutrymme på webbhotellet mm. Någon som vet om det går att göra på det sättet? ![]() Kanske kan ni knuffa mig åt rätt riktning om vad jag bör söka på på google för att läsa mer om sådana ting. Varmt tack. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Om det är en fil som laddas upp sparas den redan på disk av php som en temp-fil.
Filnamnet finns i $_FILES['formfieldname']['tmp_name']. Om du har xml i en variabel kan du använda simplexml_load_string för att göra ett SimpleXml-objekt av strängen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vanligtvis kräver Xml betydligt mer minne jmf med diskutrymme. Ska du läsa in filen kommer du alltså behöva streama från inputstreamen för att inte förbruka för minnet.
Vilket programmeringsspråk rör det sig om? Hur stora är filerna på ett ungefär? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Okej, tack!
Jag kör php. jag är dock en nybörjare, men jag börjar få häng på det.. Kanske rät mycket fulkod osv, men funktionell kod :P Filerna rör sig om 5 - 20 mb stora. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Då gör du bäst i att spara filerna. Nu vet ju inte heller jag exakt vad det handlar om men ofta vill man också kunna gå tillbaka till xml-filerna för att exempelvis kontrollera data som inte lästs in eller sådan man misstänker har lästs in felaktigt. Diskutrymme är billigt men behöver du absolut spara på detta så är en lösning att rensa ut de filer som inte behövs med jämna mellanrum (förutsatt att några behövs, blir lite gissningar här).
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej kära moderator!
Förstår hur du tänker. Jag kommer att be om feedback på funktionalitet och design, och hjärna buggtester och säkerhetshål på denna siten inom kort, i feedback kategorin här på wn, då kommer ni att få se hur det hela fungerar. Jag är som sagt nybörjare, och detta är den första, och ända sidan jag gjort i php (Har hållit på sen i starten av året, till och från (oftast ett par dagar, sen tagit längre pauser). Sidan tillverkas i förstahand för att lära mig programmera i php och mysql. Men tänkte även försöka lära mig mer om seo och experimentera. Det är egentligen en site som listar kläder på rea från nelly. Xml filen är nerladdad från tradedobuler manuellt, och sen läggs den upp på servern via en ftp klient. Därefter så skriver jag in url'en till xml filen och börjar uppladdningen till databasen. Så egentligen behöver jag inte spara några xml filer alls för detta projekt. Utan det hade varit enklast bara om man kunde välja en fil i ett vanligt File-fält, och när man sen väljer "ladda upp", så kör man SimpleXml funktionen av php, från variabeln som innehåller xml filen. Förstod du? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Aha, 5-20 MB är ju ingenting
![]() PHP var det alltså... då hoppar jag ur denna tråd. Senast redigerad av dAEk den 2012-09-20 klockan 20:49 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det var egentligen inte diskutrymmet problemet låg i. eller aa, det är egentligen inga problem alls. Tänkte bara "lära" mig mer
![]() Men mbomelin skrev låter rätt neet för min del faktiskt. Det handlar just nu om 1 xml fil i veckan (som blir ersatt av en ny när man laddar upp en ny). Så det är en xml fil med drygt 10K produkter, och ~10Mb stor. Php och minnet bör räcka för den lilla uppgiften. ![]() Som sagt. Det är mer ur ett "lärlings"-perspektiv. Tack för alla svar och den hjälp jag fått ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|