FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag tycker att det är så grymt jobbigt att ha med Googles (obefintliga) kundtjänst att göra, så jag ställer frågorna här på WN.
Vi använder idag Google Apps för en av våra verksamheter. Det har fungerat bra, så jag överväger att byta från egen mailserver till Google Apps, även för andra verksamheter. Apps-kontot som vi har är idag registrerat på domänen yyy.se, men på samma konto ligger även mailen för domänen xxx.se. Dvs vi har mail från två olika domäner på samma Apps-konto. Jag provade precis att skicka ett mail via [email protected] och mailet kommer fram, men i headern står det: Received: from mail-ob0-f173.google.com ([209.85.214.173]) by yyy.se with esmtps (TLS1.0:RSA_ARCFOUR_SHA1:16) I headern framgår det att mailet från [email protected] egentligen kommer från yyy.se. Av någon anledning så störs jag av detta (även om jag inte kan säga varför). Nu till min fråga. Kan man via Google Apps koppla hur många domäner och mailadresser som helst till ett och samma konto? Dvs registrerar jag ett Apps-konto för yyy.se, kan jag då hantera mailen för xxx.se, ttt.se, mmm.se, ppp.se, osv via samma konto? Om jag kan lägga flera domäner/mailadresser på samma konto, finns det då någon anledning att registrera mer än ett Apps-konto? Jag är lite osäker på om jag ska lägga in alla mina mailadresser i samma konto, eller om jag ska skapa ett separat Apps-konto per domän... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag är verkligen ingen expert på Google Apps, men jag vet att man kan hantera upp till 600 domäner under ett och samma Google Apps konto.
Om du hanterar dina mail via Ootlook, Thunderbird etc. så skickas alla mail från din huvuddomän. "On behalf of" the main domain som Google utrycker det. Använder du däremot Gmail så går det att ställa in vilken domän du vill skicka ifrån vid varje enskilt tillfälle. Däremot vet jag inte hur många olika domäner man kan göra detta med. Jag har hört att Google endast supportar 2 st domäner för detta. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Köp premium och maila supporten. Den betalda supporten funkar faktiskt. Kostar en tusing för premium men man kan göra free trial bara för att maila också.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Jag lade precis upp kontot som imap i Thunderbird och konstaterade att jag bara kan skicka mail från en av två domäner. Jag kan bara välja huvuddomänen som avsändare. Övriga domäner/mailadresser dyker upp som kataloger i Thunderbird, via vilka jag kan ta emot mail, men inte skicka.
Jag vet inte om det är jag som har gjort någon felaktig inställning, eller om det helt enkelt ska fungera på det viset. Jag visste inte ens att det fanns betalsupport. Jag lyckades "snylta" till mig lite support via AdWords. Men det gjorde mig inte så mycket klokare. ----- Någon som vet om det kan ha en negativ inverkan om jag skickar mail från xxx.se och det står i headern att yyy.se är den egentliga avsändaren? Jag tänker om det kanske ökar risken att mail fastnar i spamfilter...? Avsändaren verifierar ju inte, så att säga. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Du måste konfigurera flera konton i Thunderbird skulle jag anta.
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag administrerar GA-konton för några av mina kunder, några med flera domäner kopplade till samma konto.
Så här kan det se ut Huvuddomän aaa.se -- extra domän bbb.se tillagd enligt alternativet "Hantera användare och grupper på en kopplad domän som du äger, oberoende av den primära domänen.", dvs inte som ett alias. Testade nu med till epostadress [email protected] även lägga till en epostadress [email protected] och verifierade ... Sen skickade jag ett mail med [email protected] som avsändare och det såg ut ut som om det kom från just [email protected]. Men när man tittade i header så finns det ju information om [email protected] Bl a dessa rader Return-Path: <[email protected]> Sender: [email protected] Så långt jag kan se, så går det inte att skilja helt på domänerna, man har alltid kvar huvuddomänen. Är det nån som kan lösas detta så är jag mycket tacksam för all hjälp. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|