FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Ett svenskt bolag där jag är delägare har sedan länge haft löpande inkomster/vinster men ingen verksamhet (ingen jobbar med verksamheten mer än en konsult som sköter bokföring). Ägarna (mig inkluderat) vill avyttra verksamheten och samtidigt ingår jag i den grupp som vill köpa inkråmet.
Den nya ägargruppen vill inte ta ut något av den löpande vinsten och inte heller på något sätt jobba inom verksamheten. Det ska bara ligga och generera vinst till bolaget. Fråga1: Vart bildar vi bolag? Då jag är bosatt i Sverige vill jag inte råka ut för någon CFC-beskattning då ingen vinst kommer tas ut. Samtidigt är det inga jättesummor så vi kan inte försvara dyra upplägg. Vi behöver inget skydd av ägarna, vill bara slippa skatta på pengar vi inte ska ta hem. Fråga2: Jag sitter på båda sidor om förhandlingsbordet, kan det orsaka några skattemässiga problem vid försäljning? Svårt att bedöma marknadsvärde och vad skulle hända ifall skatteverket bedömer att det säljs till underpris? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Malta och Cypern räknas inte som CFC bolag, vilket blir bästa placering.
Inom EU kan du göra underprisöverlåtelse av svenska bolaget, även som SKV har lite olika åsikter om det och pris så har dom fått bakläxa flera gånger då EU lagen reglerar att du har rätt till det. Så SKV ska suga kuk om dom tycker du säljer förlågt och hävda till EU-lagstiftning. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|