FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Håller på att bygga en ny site där jag använder text-shadow på titlarna, men som ni vet så stöds inte css3 av IE per automagi. Har testat ie-css3.htc utan någon framgång. Hur gör man för att apa efter funktionen så den ser likadan ut i crossbrowser? Någon som fått ett snygg resultat? Har sökt på google men det finns ju en uppsjö av olika jquerys som ska lösa biffen men behöver något mer konkret - någon som har testat? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Banned
|
Jag använde mig en gång i tiden av en h1 med en div som låg bakom förskjuten några pixlar...
Nackdelen var att Google indexerade texten två gånger... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
fiffig lösning, men ja det är ju det med dubbel indexering som inte är så kul
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det går att lösa med filter. Det blir inte alltid exakt samma som CSS3-motsvarigheterna men är tillräckligt bra i de allra flesta fallen.
CSS3-implementationen skiljer sig även den något mellan de olika implementationerna(vet inte exakt vad som gäller med just text-shadow dock). CSS: Kod:
.text-shadow { /* IE 8 */ -ms-filter: "progid:DXImageTransform.Microsoft.Shadow(Strength=4, Direction=45, Color='#CCCCCC')"; /* IE 5.5 - 7 */ filter: progid:DXImageTransform.Microsoft.Shadow(Strength=4, Direction=45, Color='#CCCCCC'); } |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Om man envisas med att använda t.ex. CSS3 och HTML5 trots att det inte har ett brett stöd bland webbläsarna än så tycker jag personligen att en bra metod är att nedgradera de icke kompatibla webbläsarna till en användbar men avskalad version. Till exempel skulle du ju kunna helt enkelt att skita i skuggan för IE.
Om fler gör så istället för att trixa till nödlösningar så har vi ett bra incitament för MS att göra om och göra rätt :-) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
De nya ovan nämnda lösningen är ju inte speciellt mycket svårare än de vanliga CSS3 metoderna så jag tycker inte att det finns någon bra anledning att inte använda dem. Att skita i det bara för att ge MS mer incitament tror jag inte heller på. De är ju faktiskt på rätt väg nu med IE10, problemet är ju bara att folk inte uppdaterar. Senast redigerad av pelmered den 2012-09-04 klockan 07:37 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
kolla in här det finns en lösning med jquery oxå
http://byme.se/jquery/crossbrowser-t...th-jquery.html |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Eftersom texten läggs in med javascript kanske den inte indexeras två gånger dock. Men det är en väldigt oflexibel lösning - det går inte att få till blur på ett bra sätt t.ex. Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|