FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hur viktigt är det egentligen att använda unika IPs med tanke på SEO? Jag kan förstå att om man vill länka ihop sina sidor så är det bra att sprida ut dom på olika IPs och även använda olika WHOIS-info för att få det att se ut som naturliga länkar.
Men om man inte ska länka ihop sidorna utan enbart dela IP med många andra webmasters (shared hosting), kan detta skada min webbsidas rankning? Om IPn missbrukas och hostar ett stort antal spam-sidor så kan jag tänka mig att det kan hända, men om de flesta sidor är av hyfsad kvalitet? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Driver man attraktiva webbplatser som besökarna uppskattar så är det inte särskilt viktigt alls. Det är ju framför allt när det gäller spamsidor och annat skräp som man har behov av att manipulera såväl besökare som sökmotorer
![]()
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Sökmotorer vill visa kvalitativa webbsidor som tillför besökarna ett värde, så istället för att fokusera på IP-adresser borde du fokusera på att skapa kvalitativa webbsidor.
Som ovanstående dock påpekar är det mest relevant när du jobbar med egna länknätverk osv. Ligger din sida på ett normalt webbhotell skulle inte jag oroa mig för att straffas pga andra webbsidor är fula. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag tror att den allmänna åsikten bland seo-experterna är att detta inte spelar så stor roll. Med det undantaget att det kan vara viktigt i det fall att du bygger stora länknätverk som korslänkar.
Själv är jag så pass vidskeplig av mig att jag alltid lägger viktiga webbsidor på unik IP. Det känns bättre. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Din sida ska hamna på ett rent spam-IP för att vara i någon riskzon. Det är absolut inget du behöver oroa dig för så länge du inte väljer riktigt suspekt shared hosting. Som tidigare påpekat så är det dock aktuellt om man bygger stora korslänkande nätverk, men då har det ändå absolut ingenting med seo-värde att göra, utan är enbart för att minimera risken att bli straffad av Google. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
jag har provat både och.. hosta sidor på samma server i jämförelse med att hosta hundratals olika sidor på seowebhosting.net på 100 separata c-klass /ip . Men kan inte påstå jag skulle ha märk nån dirket skillnad på korslänkningarna då att de skulle gett bättre resultat för att de legat på separata ip:n. Jag vet Så kallade SEO experter tycker emot mig nu. Men tänk efter.. google gillar det som är naturligt. och naturliga inlänkar. . vad är egentligen mest naturligt? Länkar från 50 olika ip eller att man korslänkar mellan sina egna sidor som ligger på samma server ? lyser det inte mer igenom att man försöker påverka sökresultatet om man har sidor liggandes på 5100 olika ip som alla länkar till varandra? svaret är givet för mig
Senast redigerad av knullis den 2012-08-21 klockan 23:54 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Hej, jag är ny här.
|
Svårt att sätta ett värde på vikten av det.
Men ursprunget till att SEO:are håller sig till att det ska vara olika IPs är punkt 11 på den här listan: http://www.seobythesea.com/2012/03/1...lysis-methods/ Det vill säga att samma IP ger Google en hint om att sidorna är kopplade till varandra på något sätt och att länkar dem emellan då ger mindre värde. Google har ett patent som säger att de drar ner länkars värde om länkarna går mellan sidor som där det finns en relation mellan sidorna. Ifall det är i bruk eller vilken vikt det har i Googles hela algoritm är nästan omöjligt att säga. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Mm ganska intressant hur mycket olika teorier det finns angående detta. finns det någon här på WN som direkt kan säga det har sett enorm skillnad när de byggt länkar från separata ip i jämförelse med att bygga länkar från sina egna sidor på samma ip ?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Har man däremot ett nätverk med 100 sajter, som alla länkar till en mottagande sajt, så är risken för manuell granskning och bestraffning av G avsevärt mycket mindre om dom är utspridda då det blir svårare för G att se ett samband med automatik. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|