FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har en ny 3.0 usb-sticka från vilken jag tänkte köra en del program, bla KeePass, Thunderbird, Firefox, mm.
Jag behöver något program för att kryptera innehållet på stickan, så att jag kan lösenordsskydda mina filer. Jag behöver inte skydda innehållet mot FBI och eventuella utomjordingar som kan tänkas vara ute efter mig. Utan jag vill mest ha något grundläggande skydd, så att inte vem som helst kan komma åt innehållet, i det fall att jag skulle tappa usb-stickan eller om någon ficktjuv normpar den. Är Truecrypt bra för ändamålet? Eller finns det bättre alternativ? Jag värderar användarvänlighet högt. Jag vill kryptera stickan för att besvära tjuvar, inte för att besvära mig själv... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Truecrypt är bra (och bra mer därtill) för ditt ändamål. Vi använder det själva på företaget att kryptera våra bärbara samt externa diskar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Jepp, Truecrypt är ett fenomenalt projekt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Det finns en anledning till att TrueCrypt är ett projekt baserat utanför USA, då har dom möjlighet att använda algoritmer som flera trebokstävers organisationer inte har insyn i.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Jag laddade ner TrueCrypt och det verkar fungera ganska bra. Det var i alla fall lätt att använda. Dock blev mitt Thunderbird ganska segt. Men det kanske beror på att jag kör via usb. Jag köpte en sticka som skulle ha snabb dataöverföring, men hittills har den varit en besvikelse vad gäller överföringshastigheter.
Hur fungerar det med säker borttagningen vid kryptering? Normalt brukar jag bara rycka stickan ur datorn när jag är klar med den. Men med TrueCrypt kanske man bör avmontera den virtuella disken, innan man drar den fysiska stickan ur datorn? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
Eftersom usb-stickan är krypterad så räcker det med ytterst lite för att sätta hela stickan på spel. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|