Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Är Truecrypt bra?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-08-02, 13:57 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Standard Är Truecrypt bra?

Jag har en ny 3.0 usb-sticka från vilken jag tänkte köra en del program, bla KeePass, Thunderbird, Firefox, mm.

Jag behöver något program för att kryptera innehållet på stickan, så att jag kan lösenordsskydda mina filer. Jag behöver inte skydda innehållet mot FBI och eventuella utomjordingar som kan tänkas vara ute efter mig. Utan jag vill mest ha något grundläggande skydd, så att inte vem som helst kan komma åt innehållet, i det fall att jag skulle tappa usb-stickan eller om någon ficktjuv normpar den.

Är Truecrypt bra för ändamålet? Eller finns det bättre alternativ? Jag värderar användarvänlighet högt. Jag vill kryptera stickan för att besvära tjuvar, inte för att besvära mig själv...
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-02, 14:02 #2
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2008
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2008
Truecrypt är bra (och bra mer därtill) för ditt ändamål. Vi använder det själva på företaget att kryptera våra bärbara samt externa diskar.
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-02, 14:48 #3
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Jepp, Truecrypt är ett fenomenalt projekt.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-02, 18:18 #4
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Jag har en ny 3.0 usb-sticka från vilken jag tänkte köra en del program, bla KeePass, Thunderbird, Firefox, mm.

Jag behöver något program för att kryptera innehållet på stickan, så att jag kan lösenordsskydda mina filer. Jag behöver inte skydda innehållet mot FBI och eventuella utomjordingar som kan tänkas vara ute efter mig. Utan jag vill mest ha något grundläggande skydd, så att inte vem som helst kan komma åt innehållet, i det fall att jag skulle tappa usb-stickan eller om någon ficktjuv normpar den.

Är Truecrypt bra för ändamålet? Eller finns det bättre alternativ? Jag värderar användarvänlighet högt. Jag vill kryptera stickan för att besvära tjuvar, inte för att besvära mig själv...
Jag gör likadant själv. Ingen, inte ens fbi, kan komma åt din information om du använder dig av lång nyckel, kaskad-kryptering och hidden container.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-02, 19:44 #5
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004

Det finns en anledning till att TrueCrypt är ett projekt baserat utanför USA, då har dom möjlighet att använda algoritmer som flera trebokstävers organisationer inte har insyn i.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-03, 20:37 #6
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Jag laddade ner TrueCrypt och det verkar fungera ganska bra. Det var i alla fall lätt att använda. Dock blev mitt Thunderbird ganska segt. Men det kanske beror på att jag kör via usb. Jag köpte en sticka som skulle ha snabb dataöverföring, men hittills har den varit en besvikelse vad gäller överföringshastigheter.

Hur fungerar det med säker borttagningen vid kryptering? Normalt brukar jag bara rycka stickan ur datorn när jag är klar med den. Men med TrueCrypt kanske man bör avmontera den virtuella disken, innan man drar den fysiska stickan ur datorn?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-03, 23:19 #7

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Hur fungerar det med säker borttagningen vid kryptering? Normalt brukar jag bara rycka stickan ur datorn när jag är klar med den. Men med TrueCrypt kanske man bör avmontera den virtuella disken, innan man drar den fysiska stickan ur datorn?
Med TrueCrypt måste du först och främst avmontera den virtuella disken, sedan "Mata ut" stickan.
Eftersom usb-stickan är krypterad så räcker det med ytterst lite för att sätta hela stickan på spel.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017