Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Trängselskatt, se foto?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-07-31, 20:30 #1
Vebut Vebut är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2008
Medlem

Standard Trängselskatt, se foto?

Tjena,
Tänkte höra lite snabbt med er med bil och som åker på de vägar med trängselskatt i stockholm, om ni vet om transportstyrelsen har någon webbtjänst där man kan titta på de bilder de tagit när man kört förbi?

För ett tag sedan hade jag en utav mina bilar ute på blocket och någon månad senare börjar jag få hem lappar om parkeringsböter och trängselskatter hit och dit, men jag bor en bra bit ifrån Stockholm och åker aldrig dit heller. Dessutom är bilen avställd och utan försäkring sedan den 10'e april i år, då det var min pendlarbil över vintern. Inte nog med det har bilen haft punktering sedan i maj på grund av ett par ungar som gillade att jävlas lite.

Jag sålde aldrig bilen då jag bestämmde mig för att köra med den i vinter igen. Är ju bra sugen på att få veta vem/om som kör med mina plåtar. Får ringa ts imorgon men hade ju varit nice att få luska lite ikväll.
Vebut är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-31, 20:41 #2
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Tror inte det finns några offentliga bilder. Det skulle strida ganska hårt mot integriteten.

Om någon kör med dina plåtar, så bör det vara någon som har samma typ av fordon med samma färg, som du själv har. Så även om du fick tag på bilder skulle du förmodligen bara se "din" bil på bilderna.

Jobbig situation du har hamnat i. Men det bör gå att lösa utan. Var dock noga med att bestrida alla betalningsanspråk skriftligen och att göra en polisanmälan.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-31, 20:43 #3
Medlem

Medlem

Loggade in på transportstyrelsen och kan se datum och klockslag ner på sekunden men man får inte se bilderna, som du säger. Lite surt endå då man använder e-legitimation.

Blir väl till att vänta tills imorgon.
Oläst 2012-07-31, 21:25 #4
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Sep 2006
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Sep 2006
Körde förbi Oslo i våras, fick en faktura med foto på bil/regplåt med inloggningsuppgifter till Fjellinjen AS hemsida för fler bilder, så Norge kan.
qson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-01, 02:26 #5
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Om någon kör med dina plåtar, så bör det vara någon som har samma typ av fordon med samma färg, som du själv har. Så även om du fick tag på bilder skulle du förmodligen bara se "din" bil på bilderna.
Tror inte den kontrollen görs innan fakturan skickas. Väldigt svårt att särskilja en mörkblå bil och en svart bil på ett svartvitt foto,
dessutom ännu svårare att skilja en VW Golf och en VW Jetta på dessa bilder. (Detta pga att Golfen är en hatchback och Jettan är en sedan, i övrigt samma bil.)
Då bilderna tas mha infraljus (blixt) likt fartkameror så kan man inte identifiera mer än regskylten som reflekteras.

TS: Kontakta transportstyrelsen samt polisanmäl händelsen!
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-01, 02:38 #6
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Berätta gärna hur det går med detta. Intressant. Hoppas det löser sig!
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-02, 08:59 #7
Medlem

Medlem

Har kontaktat transportstyrelsen men de har en handläggningstid på 2 veckor, vilket är lite surt. Jag kontaktade även polisen också som direkt skrev en anmälan.

Man får ju inte direkt så mycket information och jag bad om bilderna som var tagna på bilen, dock sa de att man enbart ser nummerplåten och någon decimeter runt om kring, så förare kan man inte identifiera med hjälp av dessa.

Vet inte hur lång tid detta kommer ta och inte vet jag heller hur många trängselskatter och parkeringsböter till jag måste bestrida innan det blir rätsida på det hela. Man får väl hoppas på att man får tillbaka pengarna till sist i alla fall.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017