Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Kunskap om dropshipping?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-07-27, 23:26 #1
saabmosare saabmosare är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2011
Nykomling

Standard Kunskap om dropshipping?

Hej
Har en längre tid tittat på flera olika lösningar kopplade till dropshipping. Det är något som intresserar mig och logistik ligger mig varm om hjärtat tillsammans med mina högskolestudier.

Är det någon här som har någon större erfarenhet av moduler och system för automatiskt hantering av denna.

Funderar främst på 2 saker.

1. Hur kopplar man samman min butik med en dropshippers butik för att generera ordern? Någon "standard"? vill helst inte att det skall ske via ordermail utan att det skall gå direkt in i deras system. Finns det något generellt sett att hantera detta?

2. Någon som känner till ett lämpligt system för att hantera dropshipping? I detta fall som grossist istället för butik.

Är det någon här överlag som besitter mycket kunskaper kring dropshipping så är jag väldigt intresserad av att komma i kontakt med dig om du kan tänka dig att dela lite kunskap.
saabmosare är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-29, 00:52 #2
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Det finns ingen standard för detta, vad jag vet. Själva utvecklade vi ett eget system. Först som ett simpelt api med synkronisering mellan helt olika e-butiker och ett centralt ordersystem. Det fungerade dock inget vidare i längden. Så vi utvecklade en modulär e-butik med flera butiker och ett gemensamt ordersystem.

Du bör alltså utveckla ditt eget system med allt du behöver för att enkelt kunna ta emot och expediera ordrar. Därefter bör du utveckla plugins för alla de e-butiker som du vill ansluta till ditt system. Alternativt försöka förmå de e-butiker som du ansluter att göra det själva.

Det finns ju även lite olika upplägg på vad droppshipping innebär. Det är så klart enklast om butiken du ansluter bara säljer dina varor, eftersom du då kan du tillhandahålla ditt eget system till den butiken, utan att behöva anpassa det för att fungera med någon tredjepartslösning. Men vill du sälja dina varor via en butik som redan har försäljning av andra produkter via deras system eller tredjepartslösning, så måste du skapa plugins specifikt för dessa system (tex OSC och Magento, mfl).

Du bör nog tänka igenom exakt vad det är du vill göra. "Dropshipping" är ett så brett begrepp. Det säger tex ingenting om vem som faktiskt är säljaren, vem som tillhandahåller kundtjänsten för sålda varor, vem som hanterar betalningsflödet med betalväxlar, mm, mm. Allt sådant kan variera och då ser lösningarna naturligtvis väldigt olika ut.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-29, 21:42 #3
Nykomling

Nykomling

Tack, ang begreppet så har jag den delen redan klart hur det är tänkt att fungera. Det som sätter käppar i hjulen just nu är det tekniska. Därför jag tänkte om det fanns någon direkt eller indirekt standard för hur detta hanteras idag. Alt. moduler till redan existerande system.

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Det finns ingen standard för detta, vad jag vet. Själva utvecklade vi ett eget system. Först som ett simpelt api med synkronisering mellan helt olika e-butiker och ett centralt ordersystem. Det fungerade dock inget vidare i längden. Så vi utvecklade en modulär e-butik med flera butiker och ett gemensamt ordersystem.

Du bör alltså utveckla ditt eget system med allt du behöver för att enkelt kunna ta emot och expediera ordrar. Därefter bör du utveckla plugins för alla de e-butiker som du vill ansluta till ditt system. Alternativt försöka förmå de e-butiker som du ansluter att göra det själva.

Det finns ju även lite olika upplägg på vad droppshipping innebär. Det är så klart enklast om butiken du ansluter bara säljer dina varor, eftersom du då kan du tillhandahålla ditt eget system till den butiken, utan att behöva anpassa det för att fungera med någon tredjepartslösning. Men vill du sälja dina varor via en butik som redan har försäljning av andra produkter via deras system eller tredjepartslösning, så måste du skapa plugins specifikt för dessa system (tex OSC och Magento, mfl).

Du bör nog tänka igenom exakt vad det är du vill göra. "Dropshipping" är ett så brett begrepp. Det säger tex ingenting om vem som faktiskt är säljaren, vem som tillhandahåller kundtjänsten för sålda varor, vem som hanterar betalningsflödet med betalväxlar, mm, mm. Allt sådant kan variera och då ser lösningarna naturligtvis väldigt olika ut.
saabmosare är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017