FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Tja!
Skall fakturera en kund en relativt ansenlig summa men kunden har betalanmärkning och jag vill ha pengarna fort. Någon som vet en bra tjänst UTAN årskostnad för att sälja fakturan via? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Ta förskottsbetalning.
Säg att du inte vågar göra arbetet annars då du ser att kunden har en betalningsanmärkning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Håller med Yllas. Ta förskottsbetalning. Om kunden har betalningsanmärkning så ökar din risk markant och du kommer hela tiden vara orolig för att inte få betalt.
Det får du förklara för kunden, inget konstigt med det tycker jag. Säg att det är er praxis när ni arbetar med kunder med anmärkningar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ca 50% av alla företag har betalningsanmärkning. Så man kan inte avstå affären bara för den skull.
Men förskottsbetalning kan ju vara ett alternativ. Är det en stor kund (typ börnoterade företag) så lär de inte betala i förskott, så då riskerar man att bli bränd om man konfronterar dem med frågan. Glöm inte att en betalningsanmärkning INTE är så stor risk som kreditupplysningsföretagen hävdar. Jag tror alla börsföretag har anmärkningar, jag har jobbat åt stora företag och de brukar betala men man kan få stöta på. Om du tar en kreditupplysning på Volvo så ska du se att de har en jättelång lista med betalningsanmärkningar. Men de har en princip att ALDRIG betala en faktura om leverantören inte kan ange ett beställningsnummer från Volvo, detta gör de för att skydda sig mot blufffakturor. Många små leverantörer fattar inte detta utan fakturerar och struntar i att ange beställningsnummret och får därför inte betalt, vilket resulterar i att Volvo så småningom får massor av betalningsanmärkningar. Detta var bara ett exempel i högen.... Man måste göra en individuell bedömning själv, det är kontentan av det hela. Kreditupplysningsbolegens bedömningar är INTE av högsta kvalitet eller ens relevans. De bygger sina prognoser på sannorlikheter och statistik, det har inget med det enskilda bolagets betalningsvilja eller betalningsförmåga att göra. Så det är mer slumpen som avgör om det är en bra kund eller en dålig. Mina bästa kunder hade drösvis med betalningsanmärkningar, medan mina två värsta kunder inte hade en enda.... Det är också viktigt att veta att det finns knep för att undvika att fasta med en betalningsanmärkning, man ska helt enkelt överklaga varenda lite faktura in absurdum och bestrida allt man inte vill betala, det var så mina två värst akunder hade gort och därmed helt gått under radarn. De mer seriösa kunderna jag harhaft har inte ägnat denna energi åt att slippa ifrån betalningsansvaret juridiskt utan åkt på ett flertal anmärkningar pga byråkrati och bristande rutiner. Men de var alltid villiga tat betala mina fakturor som var på mellan 100 000 och 270 000 per månad i över ett halvår.... Senast redigerad av Conny Westh den 2012-07-30 klockan 23:09 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för svar!
Jobbet är redan gjort så förskottsbetalning är uteslutet. Men fortfarande återstår alternativet med factoring. De alternativ jag kollat på tar alla årskostnad och man måste skriva avtal med dem etc. Ingen som vet något alternativ till detta? Som sagt jobbet är redan gjort och jag vet att jag kommer få vänta mig gråhårig om jag inte svänger fakturan. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Citat:
Du kan även prova att ringa AK Finans. Var noga med att det är frågan om ett Fakturaköp (Amerikansk factoring) så du inte belånar fakturan för då står du fortfarande kreditrisken. Tänk också på att factoringbolagen alltid tar kreditupplysning på din kund innan och de ringer dessutom upp dem och frågar om de tänker betala fakturan, får de nej så nekar de att ta den. Hos amfa får du pengarna samma dag som du lämnar in fakturan om det sker på förmiddagen (om du har en etablerad relation med dem). Det är rätt "mysigt" att få in pengarna samma dag som man fakturerar.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Det lät bra jag ska kolla upp AMFA sedan. Kunden har jag fakturerat förrut och dem har betalat allt tidigare om än försenat många gånger.
Ja, pengar samma dag är aldrig fel. Jag använder Frilansfinans mkt. dem har expressbetalning också då får man dagen efter. Tack för tipset, funkar det var det guld värt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Amfa tar ca 6% av fakturerat belopp + att de lägger på typ 49 kr + moms för faktueringsavgift samt avgift för kreditupplysning på din kund (ca 130 kr + moms) för varje faktura (även om du skickar 10 fakturoir samma dag till samma kund).
Det är du som får betala avgifterna, inte din kund. så du vet vad du har att vänta dig.... men det kan det vara värt om man har en strulig kund som behöver lära sig en läxa.... En annan sak du ska tänka på är att du INTE får skicka fakturan till din kund, det gör Amfa och du får inte ha längre kredittid än 30 dagar netto elelr andra konstoga villkor får då köper de inte fakturan. De är dock hopplöst griniga på att hålla avtal med dem in absurdum, så skriv INTE på något avtal om abbonemang så du tvingas betala en årsavgift. Sen kräver de att du skriver på en borgensförbindelse om att de kan kräva dig personligen. Vilket jag ogillade skarpt. Men det är härligt om pengarna sitter på kontot samma dag..... Senast redigerad av Conny Westh den 2012-08-02 klockan 01:57 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|