FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hejsan, sitter i startgroparna att starta ett projekt.
Hela idéen går ut egentligen på en sak, och jag undrar lite snabbt bara om ni vet om det fungerar eller inte, rent tekniskt. Jag vet att man kan skicka url's till varandra, och varpå man behöver trycka på "starta programmet" osv. Men det betyder att, för varje låt som jag vill spela så måste jag manuellt starta låten, om ni förstår? Jag vill ha det som så att, säg att du har en låtlista på hemsidan, där skaparen har valt ut de låtar som skall vara med i låtlistan, och när du sen går in på den låtlistan så ska du bara behöva trycka play, och sen spelas alla låtarna per automatik. Jag är medveten om att man även kan dela sina låtlistor med varandra, och göra samma sak som man delar en enskild låt, men det är inte så jag vill ha det, utan jag vill att för vare låt som spelas på sidan, så läggs den låt som spelas i "kön" på spotify. Hoppas ni förstår, annars får gärna fråga! Om ni vet något annat sätt att lösa detta på, så får ni gärna berätta hur. Känner du även att du har stor kunskap om detta, och är duktig på att utveckla hemsidor (back-end), så får du gärna skicka ett PM till mig, så kanske vi kan inleda ett samarbete! ![]() Mvh,Fredrik |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Spotify har en del olika API:n.
Libspotify kan användas för att streama låtar från Spotify. Detta är skrivet i C, så kan bli krångligt att implementera på en hemsida. Så som jag förstår det så vill du att användarna sorterar vilka låtar de vill ha med i sin spellista på hemsidan, och sedan trycker spela - så spelas alla låtar i en kö. Detta kan göra med Spotify Playlist API. En PHP klass som är väldigt intressant. Med klassen kan du skapa spellistor för användare, lägga till/ta bort låtar i spellistorna, samt att du får URI:n som behövs för att lyssna på spellistan via Spotify. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tack captaindoe!
Jag tror det är libspotify som är mest intressant för mig? Förklaringen du gav mig sist är inte riktigt som jag tänkt mig. Att skapa egna playlists och sen dela med sig är ganska enkelt, precis som du sa. Problemet är dock att, när spellistan väl är skapad på hemsidan (ingen riktig spellista från spotify), så ska det vara möjligt att kunna ta bort och lägga till låtar när som helst. Dessutom ska man även kunna rösta upp låtar, så att dom spelas ridigare än andra. Jag ska försöka förklara. Säg att du skapar en spellista på min sida. (Ingen spellista som registreras av Spotify). Sen ska flera hundra personer kunna gå in på din spellista samtidigt och lyssna på de låtar som finns där. Personerna som går in på din spellista ska även kunna ta bort oill en annan sida där man möts av ett meddelande som frågar om man vill öppna låten via Spotify, eller om man vill ignorera den. Skulle ju varit jobbigt, eller hur? Det är därför jag undrar om det går att streama låtarna från spotify in till min hemsida. Om ingen här vet svaret på min fråga, kanske ni vet hur man får tag på en mailadress till spotifys utvecklare eller liknande, som man kan fråga. Jag kan ingenting om C eller sånt, men på vilket sätt skulle det vara att implantera det på hemsidan? Jag tror säkert de flesta skulle vara okej med att dom var tvungna att ladda ned ett program till dator för att få allt att fungera. Ni tror inte att det går att skriva något js-script som gör den där "öppna med spotify"-processen automatiskt åt användaren? Mvh, Fredrik |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hej Frederik,
Det går absolut att göra så att "öppna med spotify" händer automatiskt. <a href="spotify:track:4nUM7pGcTUK2pY1d2LybrT">öppnas automatiskt</a> Det som du vill göra kräver libspotify, så det är exakt såsom du säger. Funktionaliteten av det du vill göra är inte svårt, det som är lite krångligt är att använda libspotify med PHP. I alla fall enligt mig, vissa här kanske kan ge otroligt bra tips för att få det att fungera. Efter att jag skrev igår så kollade jag en hel del på https://github.com/liesen/spotify-api-server för att se om man kunde göra JSON anrop för att kunna streama musiken via hemsidan, men jag fick det tyvär aldrig att funka. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Super captaindoe! Låter hur bra som helst! Trodde nämligen att det inte skulle fungera, men och andra sidan så kan jag ingenting annat än html och css.. hehe
Får sätta mig och leka och se om jag kanske kan få det att fungera.. (tidsåtgång = livslång) ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vänta nu. Om jag har förstått det rätt vill du alltså använda ett API så folk kan lyssna på Spotifylåtar direkt på din hemsida?
Absolut, det fungerar, men bara för en användare. När du startar en låt så skickar Spotify en förfrågan om en speciell nyckel, du får en sådan (som går ut när låten är klar). Börjar du starta en annan låt innan tiden är ute, så tas din förra nyckel bort. Dvs. att dina användare kommer sitta och avbryta varandra i sitt lyssnande. Vill du göra en hemsida där man ska autentisera sig med sitt Spotify-login för att kunna lyssna så blir det också en hel del problem då du måste stå som mellanhand mellan alla requests, vilket kommer vara väldigt krävande och långsamt för användare, då det är en streaming-tjänst. Fin idé men kan bli svårt. Testa med Grooveshark istället, iom. att de inte behöver login. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej! Var ett tag sen jag skrev denna förfrågan :P Men tack för informationen.
idéen ligger på isen nu, och jag planerar inte att göra något med den i framtiden heller. Du får jätte gärna ta med dig idéen och göra något själv ![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Nej, har större mästerverk för mig! Men en liknande är ju Grooveshark, fungerar ju rätt bra. Dessutom har jag _för_ mig att Grooveshark är större än Spotify globalt. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|