FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Jag har fått en förfrågan från ett företag som vill anlita mig som "på plats"-installatör av datorer och servrar hos deras kunder. Jag är lite tänd på detta, men funderar över hur mycket jag skall ta betalt. Det är ju lite annat att vara ute och installera hårdvara jämfört med att sitta på kontoret och programmera :-) Uppdraget skulle omfatta ca. 2 månader heltid. Vad är rimligt att ta betalt för detta om jag fakturerar från mitt AB? Tar man betalt per timma, per dag eller per vecka? Per månad funkar inte för jag har lite andra småprojekt som jag måste sköta inemellan. Kan det vara rimligt med 600 kr / tim för ett längre jobb som detta? Är det rimligt att jag tar timersättning när jag sitter i bilen och kör till respektive kund, eller bara en "milkostnad"? Tacksam för svar! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
600 kr / h låter inte orimligt. Däremot skulle inte jag ta vanlig timersättning för restiden utan antingen baka in detta i priset eller som en reseersättning beroende på hur mycket du behöver fara omkring.
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Är det långa sträckor är det ganska normalt att du tar halva taxan när du reser.
Inom några mil är det bara milersättning - det blir lite löjligt annars. Du skrev inte var du håller till men vi har själva några konsulter som kör den här typen av jobb i Göteborgsområdet och 600/h skulle nog funka på 2 månader. Men långa uppdrag 6-12+ mån så sjunker det neråt 500-sträcket och även under om du ska vara underkonsult. Din kund ska ha sin marginal på 100-200+ kr/h för att det ska kännas värt för honom. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|