FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej på er!
Jag har en tanke på hur ett individuellt anpassat "IT-system" kan se ut, men vet ej om det är något som tillämpas i vardagen. Med hjälp av Wamp, mysql och php kan man ju mer eller mindre skapa system som fungerar lokalt på en dator och eventuellt även inom ett nätverk. (Det borde gå). Men tillämpas den modellen när något företag väljer att utveckla fungerande datorsystem idag? Vad är begränsningarna och eventuellt möjligheterna med denna tillämpning? Thnx på förhand! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Interna system ses ofta enligt min erfarenhet som ett krav för ökad säkerhet. Sitter man med lagersystem i en lagermiljö finns det inte alltid behov att nå systemet utifrån (utöver ev uppdatering, support etc). Så visst finns det absolut ett behov av interna system som både finns och används just internt. Observera att detta är baserat på min personliga erfarenhet.
Fördelarna är "säkerhet" (beroende på hur det interna nätverket ser ut och fungerar i övrigt). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Hur vanligt är det att man använder sig avphp/MySQL/wamp för detta ändamål?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag har aldrig sett att det görs med php/mysql / wamp, alla arbetsplatser jag har jobbat på gör detta med Sharepoint + diverse andra windows lösningar
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Helt korrekt, FredrikNAS. De allra flesta nya intranät och liknande bygger på Sharepoint.
De flesta företag (som nått en storlek som behöver ett intranät) har redan en eller flera Windows-servrar. Sharepoint Foundation ingår i den vanliga Serverlicensen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Min erfarenhet är det omvända, bolagen jag jobbat åt har ofta haft egenutvecklade asp.net portaler eller varit skrivna i PHP med LDAP kopplingar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
jayzee: Äldre system förmodar jag? Jag skrev "nya intranät".
Jag har sett en del EpiServer ute hos större myndigheter men även dessa ersätts eller integreras med Sharepoint. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jobbet jag är på nu har ett intranät från 2009/2010 och den är egenutvecklad asp.net portal med botten i vår alldeles egna CMS system. Kanske värt att nämna är att jag jobbar för ett stort mediehus som äger massa bolag där alla är tvungna att använda sig av vårt CMS. Man älskar Microsoft och pengarna är minsta bekymret.
Senast redigerad av jayzee den 2012-06-09 klockan 20:40 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Citat:
MySQL förekommer mycket sparsamt, då jag inte sett så många applikationer som bygger på det hos företagen. Det förekommer mest hos tekniker och "tekniknördar". Oracle som databas förekomemr en del hos större företag då Oracle var stora innan Microsoft kom med sin SQL-server (som de byggde sin SQL-server på inköpt kod från Sybase SQL-server), så Oracle har en lång historik. Många stora företag kör med DB2 som är IBMs gamla relationsdatabas. PHP används inte heller särskilt mycket men förekommer på en del företag. Har sett det på företag som är lite yngre men det ska mycket till för att företag ska byta bort en väl fungerande plattform med ett kompilerande språk med stark typning mot ett ganska otypad scriptspråk (det är att gå baklänges i utvecklingen så det är inte särskilt vanligt). Bland stora företag är det inte särskilt vanligt, men det förekommer givetvis testprojekt. Större företag kör även med mycket blandade miljöer då de ofta har tusentals system som integreras. Större företag har även många olika operativmiljöer. Sharepoint och Biztalk förekomme rhos många företag idag. Senast redigerad av Conny Westh den 2012-06-10 klockan 02:55 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Har snart börjat tappa räkningen hur många olika interna system vi har att arbeta i, men vi använder i regel bara PHP + MySQL, sedan enstaka perl och shellscript med.
Men är nog för vi är ett teknikföretag med kompetens, många lösningar som som säljs är ofta windows baserade i någon form. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|