Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ta betalt internationellt (PayPal + Moms)

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-05-22, 14:58 #1
David.T David.T är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2012
David.T David.T är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard Ta betalt internationellt (PayPal + Moms)

Jag kommer inom väldigt kort att lansera en webbtjänst som har ”många små” transaktioner, med Paypal som betalningsalternativ men har några funderingar på vägen och hoppas att någon kan besvara.
Notering: Betalning sker i förskott innan tjänsten aktiveras, och gäller för 12 månader (förskottsbetalning).

PayPal frågor:
1. Eftersom vem som helst (jorden runt) kan beställa dessa tjänster, så behöver jag på något sätt definiera ifall kunden ska betala moms eller ej. Via PayPal så kan man ange olika momssatser för respektive land, men frågan är:
a. Ska jag manuellt skriva in momssatsen för respektive land under mitt PayPal konto, eller finns det några tricks för att undvika manuella arbetet?
b. Privatpersoner inom EU ska betala inkl moms, men inte företag (om de har giltig moms regnr). Vart/hur ska kunden på PayPal betalningssidan ange momsnr, samt hur ska de ange ifall de är privat eller företag (så att momsen blir rätt)?
c. Det är min skyldighet att verifiera att momsregnr stämmer, men eftersom det kommer vara en hel del små köp så kommer det bli en del arbete att gå igenom detta. Är det någon tjänst som PayPal erbjuder eller måste jag verifiera varje köp?

Övriga frågor
2. Försäljningen kommer att ske med dollar som valuta till PayPal kontot, som sedan kommer att konvertera till SEK. Måste jag hålla koll på valuta kursen inför bokföringen, eller kan jag räkna om att $X blev Y SEK, och därför kostade tjänste Y SEK per månad (d.v.s rörlig pris för tjänsten, i den ögonblick kunden betalar), eller finns det enklare sätt att arbeta på?
3. Måste kunden få en faktura, eller räcker det med att de får bekräftelse via PayPal att vi har mottagit en betalning på $X , för tjänsten ZX?
4. Normalt ska VAT/momsreg stå med på fakturan, men om man inte behöver skicka faktura, ska den stå med på betalningsbekräftelsen från PayPal?

Tack på förhand!
David.T är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-23, 08:48 #2
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Citat:
Ursprungligen postat av David.T Visa inlägg
Jag kommer inom väldigt kort att lansera en webbtjänst som har ”många små” transaktioner, med Paypal som betalningsalternativ men har några funderingar på vägen och hoppas att någon kan besvara.
Notering: Betalning sker i förskott innan tjänsten aktiveras, och gäller för 12 månader (förskottsbetalning).

PayPal frågor:
1. Eftersom vem som helst (jorden runt) kan beställa dessa tjänster, så behöver jag på något sätt definiera ifall kunden ska betala moms eller ej. Via PayPal så kan man ange olika momssatser för respektive land, men frågan är:
a. Ska jag manuellt skriva in momssatsen för respektive land under mitt PayPal konto, eller finns det några tricks för att undvika manuella arbetet?
b. Privatpersoner inom EU ska betala inkl moms, men inte företag (om de har giltig moms regnr). Vart/hur ska kunden på PayPal betalningssidan ange momsnr, samt hur ska de ange ifall de är privat eller företag (så att momsen blir rätt)?
c. Det är min skyldighet att verifiera att momsregnr stämmer, men eftersom det kommer vara en hel del små köp så kommer det bli en del arbete att gå igenom detta. Är det någon tjänst som PayPal erbjuder eller måste jag verifiera varje köp?

Övriga frågor
2. Försäljningen kommer att ske med dollar som valuta till PayPal kontot, som sedan kommer att konvertera till SEK. Måste jag hålla koll på valuta kursen inför bokföringen, eller kan jag räkna om att $X blev Y SEK, och därför kostade tjänste Y SEK per månad (d.v.s rörlig pris för tjänsten, i den ögonblick kunden betalar), eller finns det enklare sätt att arbeta på?
3. Måste kunden få en faktura, eller räcker det med att de får bekräftelse via PayPal att vi har mottagit en betalning på $X , för tjänsten ZX?
4. Normalt ska VAT/momsreg stå med på fakturan, men om man inte behöver skicka faktura, ska den stå med på betalningsbekräftelsen från PayPal?

Tack på förhand!
1.a Finns bara en momsats du skall använda dig av och det är 25% till privatpersoner inom EU. Allt annat är momsfritt. Under förutsättning att företaget fyllt i VATnr.

b. Du har ett orderformulär på din webbplats där kunden fyller i sin information. När detta är gjort vet du vilken information du skall skicka till Paypal, om det skall debiteras moms eller inte.

c. Tror det finns API för detta. Går att Google på. Annars kan du kanske fixa en programmerare som gör ett script och kollar det automatiskt här: http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/

2. Använder inte Paypal till annat än att köpa och där står dollarkursen. Förmodar att det är samma sak när man tar betalt. Hör med Paypal.

3.4. Det är fördelaktigt att skicka faktura om du har företagskunder annars blir det svårt att dra av tjänsten i det land kunden befinner sig i. Jag blir hemskt irriterad när jag endast får en Paypal avisering och inget mer när jag handlar som företag i utlandet.

Jag skulle skickat med en faktura med all nödvändig info. Detta görs ju per automatik med ordersystemet.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017