FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Har ni några ideer vart felet kan ligga?
Har ett .se domän hos binero, där jag använder namnservrar till ett amerikanskt webbhotell (hostgator). Det har fungerat bra i ett par månader, men idag tappade jag kontakten med webbplatsen. Har inte ändrat några dns inställningar eller annat. Till och från får jag kontakt med hemsidan, dock väldigt ostabilt. Ibland får jag upp indexsidan, men sen klickar jag på någon undersida och så existerar inte domännamnet igen! Surfar jag genom amerikanska online proxier är det inga problem, sajten visas som den ska! Upplevelsen är precis som om man just bytt namnservrar och domänet är ostabilt i ett par dagar, men namnservrarna byttes ju för 2 månader sedan o sajten funkat felfri fram till idag! Kan felet ligga hos binero? det amerikanska webbhotellet vars namnservrar jag använder, eller telia som är mitt bredbandsleverantör? alla säger det ser bra ut från deras sidor! (ps. problemet upplevs inte bara från min dator, och för att göra saken ännu konstigare: en vän som också har telia från samma stad kommer åt sajten utan några som helst problem! medan en annan har mina problem!) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Kolla upp din domän på http://dnscheck.iis.se
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
@musikmixen: enligt sajten funkar sajten, bara inte för mig! vissa kan se sajten, o vissa inte. så det är något med routningen någonstans!
Citat:
DNSSEC signed delegation och när jag kör dnscheckverktyget får jag godkänd på alla värden, men anmärkning på just dnssec: Inkonsekvent säkerhet för domänet - DS hittad i föräldrazonen, men ingen DNSKEY hittad i barnzonen. kan det ha något med routningsfelet att göra? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Du bör kontakta din registrar då och be att få detta åtgärdat. Problemet är att du har en DS (Delegation Signer) i .SE-zonen, men ingen motsvarande DNSKEY i zonen för ditt domännamn på de namnservrar som används för det. Då kommer en resolver som validerar DNSSEC att anse zonen som inkorrekt och DNS-uppslag kommer därför att misslyckas. En resolver som inte validerar DNSSEC kommer däremot att inte bry sig och då kommer det att "fungera". Huruvida det går att besöka sidan beror helt på vilka namnservrar man använder för uppslag och hur dessa är konfigurerade. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
tack alla, speciellt dannelito o crazzy som ledde mig rätt.
om någon annan får samma fel, var problemet dnssec som av någon anledning blivit aktiverat på domänet hos binero. då domänet använde sig av externa namnserverar ska dnssec inte vara aktiverad. så nu funkar det finfint. ps. kom i kontakt med en rätt så bra tjänst medan jag höll på strulet, kan dela länken här om nån inte känner till den: http://just-ping.com pingar sajten från 50 olika ställen runt om i världen. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|