FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Jag läser in data från lite olika siter angående olika arrangemang, det kan tex se ut som följande: site1, james blunt, 2012-03-01, globen, 300sek, link site2, lady gaga, 2012-04-03, ullevi, 500sek, link Som ni ser så saknar dessa någon unik identifierare (länken är inte alltid unik) vilket skapar ett problem för mig eftersom att jag låter användarna spara arrangemang som de är intresserade av i sin profil. För att ni ska förstå mitt problem så ska jag ge er ett exempel: Agda har sparat följande arrangemang i sin profil site1, james blunt, 2012-03-01, globen, 300sek, link Varje natt så raderas all min data angående arrangemangen och indexeras på nytt för att den ska vara aktuell i tabellen alla-arrangemang. Dock så sparas de arrangemang Agda är intresserad av i en annan databas (sparade-arrangemang) som inte raderas och indexeras om varje natt. Jag vill kunna ge Agda information i hennes profil om biljetterna är slutsålda eller om datumet har passerat. Att kontrollera om datumet har passerat är enkelt men min fråga gäller hur man ska kontrollera om biljetterna är slutsålda. Hur vet jag då om de är slutsålda eller inte? Jo det gör jag genom följande, först så kontrollerar jag om datumet har passerat eller inte, ligger datumet i framtiden så går jag vidare och kollar om den finns i min tabell alla-arrangemang. Finns de inte i den tabellen så anses biljetterna vara slutsålda. För att kunna göra den sistnämnda kontrollen krävs ganska ofta att man kollar om (site, artist, datum, pris och inbland ytterligare attribut) finns på en och samma rad i tabellen. Min fråga till er är om det är bättre och möjligt att skapa en ny kolumn med en unik identifierare som generas utifrån site, artist, datum, pris varje gång som den läggs in i databasen. Om det är bättre, vilket skulle vara det bästa sättet att skapa denna unika identifierare på? Finns det någon metod som skapar en unik identifierare utifrån olika attribut och som ger dem samma värde varje gång om man skickar in samma data? Kanske exempelvis via md5 eller något? Anledningen till att jag frågar är eftersom att det inte känns speciellt effektivt att ibland behöva kolla upp till 7 olika attribut för att se om exakt den raden finns i en tabell på 10 000 rader. Hoppas att ni förstår mitt problem och min fråga, om ni inte gör det så får jag försöka att förtydliga den ytterligare. Tack på förhand! |
||
![]() |
![]() |
|
|