Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ny ehandel

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-02-01, 14:07 #1
Bricksquad Bricksquad är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Medlem

Standard Ny ehandel

Goddag WN,

Som topic säger så ska jag ge mig in i ehandelvärlden. Så tänkte fråga Er med lite mer kompetens än vad jag själv sitter på.

Vilken plattform är mest lämplig att köra samt varför?
- Magento
- PrestaShop
- OpenCart
- osCommerce

Betalningsalternativ
Vilken kortbetalningsleverantör ska man köra? PayEx har jag läst väldigt gott om. Men ni har kanske andra som är enklare eller bättre?

Alla råd är välkomna, tack på förhand
Bricksquad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-01, 16:51 #2
DavidEW DavidEW är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2011
Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis.GH Visa inlägg
Goddag WN,

Som topic säger så ska jag ge mig in i ehandelvärlden. Så tänkte fråga Er med lite mer kompetens än vad jag själv sitter på.

Vilken plattform är mest lämplig att köra samt varför?
- Magento
- PrestaShop
- OpenCart
- osCommerce

Betalningsalternativ
Vilken kortbetalningsleverantör ska man köra? PayEx har jag läst väldigt gott om. Men ni har kanske andra som är enklare eller bättre?

Alla råd är välkomna, tack på förhand
Jag har testat Magento, Prestashop och Opencart.

Magento gick inte ens att installera på mitt webbhotell, det är för krävande. Prestashop gick ändå ganska bra, men jag tycker att backend blir lite för kluddit. Bäst erfarenhet har jag av Opencart, enkelt och bra admin. Lägger man till ett par plugins för några hundralappar har man en bra shop både fram och bak.

Det är inte så dyra plugins till Opencart heller tycker jag.

Ang betalningslösningar kan jag rekomendera Payson. De har allt om man vill starta. Kort, bank och faktura. Man kan välja att bara ha kort och bank om man vill. Kostar bara när någon handlar. Läs om vilka avgifter de har på deras sida.

Ett minus med Opencart är att det inte finns något plugin för orderkoppling till Unifaun och Pacsoft, för att automatiskt skicka över adresser för utskrift om man skickar med posten. Något som sparar en himla massa tid om man växer.

Ett minus med Payson är att de bara skickar ut fakturan via epost. Detta gör att kunderna ibland inte får fakturan om de har angett fel epostadress. De skickar inte ut per post. Man kan själv gå in och skriva ut fakturan och lägga den i paketet men det är drygt, tar tid.

Om det får kosta kan jag rekommendera Klarna som fakturaalternativ, finns plugin till de flesta open souce-shopparna. Har dock en startavgift på allt från 0 - 3000 kr beroende på vart man ansluter sig. Sedan en kostnad på 299 kr per månad ex moms.
DavidEW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-01, 22:10 #3
Medlem

Medlem

David, tack för all hjälp.

Det du nämnde som var minus med OpenCart var intressant. Men finns det plugin för OpenCart när det kommer till bokföring? T.ex. att man kan få en fil från OpenCart att gå direkt in i SPCS eller liknande program så man slipper en miljard fakturor? Samt att man kan fixa en samlingsfaktura per dag, vecka eller månad? Så man slipper så mycket papper?

Tack på förhand.
Oläst 2012-02-01, 22:49 #4
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
David, tack för all hjälp.

Det du nämnde som var minus med OpenCart var intressant. Men finns det plugin för OpenCart när det kommer till bokföring? T.ex. att man kan få en fil från OpenCart att gå direkt in i SPCS eller liknande program så man slipper en miljard fakturor? Samt att man kan fixa en samlingsfaktura per dag, vecka eller månad? Så man slipper så mycket papper?

Tack på förhand.
Något som det här? http://www.opencart.com/index.php?ro...ied&order=DESC

Jag som inte sköter min bokföring själv lämnar bara över exporterad data från mina betalningslösningar, då det står alla avgifter osv på den. Jag lämnar alltså över statistiken från Payson och Klarna till min revisor.

Sedan går det att exportera data från själva open cart också.

Edit: Just det, en till sak med Open cart är att det är lite bökigt att få till så att momsen och totalsumman visar som vi är vana i Sverige. Det fungerar, men kan se ut som detta:

**
Produkt 1 127 kr
Produkt 2 127 kr

**
Delsumma 254 kr

**
Frakt 23 kr

**
Moms 25% 69 kr

**
Totalsumma 347 kr

Senast redigerad av DavidEW den 2012-02-01 klockan 22:55
Oläst 2012-02-02, 01:46 #5
Medlem

Medlem

Om man skickar med t.ex. DHL, Bring eller annan speditör finns det plugin för det? Då det ofta är billigare att skicka med dem än med Posten
Oläst 2012-02-02, 08:14 #6
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Om man skickar med t.ex. DHL, Bring eller annan speditör finns det plugin för det? Då det ofta är billigare att skicka med dem än med Posten
Det är lika illa där. Det finns inget plugin för direkt koppling. Man får köpa "copy & Paste" med namn och adresser.

Jag kan säga att det blir ganska drygt när man kommer upp i 30 - 40 beställningar per dag

Men kommer du att köra endast med frimärken så är det mycket enklare, då går det på 2 sekunder att kopiera över adressen till lämpligt program och sedan skriva ut. Det är när du blir avtalskund och använder deras verktyg det blir krångligare.

Detta tycker jag är en stor nackdel faktiskt. Ska du växa ska du nog inte ta Opencart, men ska du kanske köra lite på hobbynivå så är Open cart bra. Du kommer att spara otroligt mycket tid med tex orderkoppling.

Senast redigerad av DavidEW den 2012-02-02 klockan 08:19
Oläst 2012-02-02, 08:45 #7
backens avatar
backen backen är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2003
Medlem
backens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av DavidEW Visa inlägg
Edit: Just det, en till sak med Open cart är att det är lite bökigt att få till så att momsen och totalsumman visar som vi är vana i Sverige.
Den erfarenheten har jag med. I orginalutförande går det inte att få till det bra utan man får in och fixa lite i koden.
Jag har fått till det någorlunda i en nyöppnad shop som kör opencart http://www.nesconnector.se och säljer connectorer till NES.
Glöm inte att ändra på alla ställen, kundvagn orderbekräftelse, kassa, konto, admin mm mm.
Det är även lite krångel att få opencart att visa moms på rabatter frakt fakturaavgifter mm på ett korrekt sätt.

Sedan så är man i orginalutförande som kund tvungen att ange land samt län när man gör ett köp eller registrerar ett konto.
Detta kännns lite udda om man vänder sig till svenska kunder så jag fixade bort det.

Sedan frakthanteringen, för att få reda på vad frakten kommer att bli måste kunden fylla i stad och postnummer vilket är onödigt i sverige då vi (oftast) har samma kostnad i hela landet.
Eftersom jag kör med fast frakt tog jag bara bort möjligheten att beräkna frakt.

Trots ovanstående är jag nöjd med opencart och jag tycker koden är väl strukturerad och lätt att sätta sig in i.

Jag kör payson för faktura, kort och direktbetalning.
Modulen jag köpte för faktura fungerade dock inte för senaste versionen utav opencart utan fick uppdateras lite.

Jag tyckte också att kassan hade lite väl många steg (dom är visserligen på samma sida) så jag köpte en modul som ger alla val i kassan på en sida.
backen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-02, 11:58 #8
xciso xciso är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2006
xciso xciso är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2006
Backen: hur fixade du bort "län"?
"Land" går ju ganska enkelt att sätta statiskt till Sverige, men hur gör man för att ta bort "län"

Ledsen om jag stör i tråden.
Jag driver själv butik med OpenCart och har tidigare haft shop i många år i OsCommerce.
Tycker själv att OsCommerce egentligen var väldigt bra, men den är nu idag väldigt gammal och omodern.
Testat Magento, men det var lite hög instegströskel, så den tröttnade jag på.

Jag är relativt nöjd med OpenCart, vissa moduler som man kan behöva köpa tycker jag borde finnas som standard. Som tex redigera order i admin / skapa ny order i admin.
Jag rekommenderar: OpenCart.

Senast redigerad av xciso den 2012-02-02 klockan 12:00
xciso är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-02, 16:03 #9
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2006
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2006
Citat:
Vilken kortbetalningsleverantör ska man köra?
Kör Samport+Teller, vilket iaf. tidigare var det billigaste alternativet, 1,95% för kredit-betalkort, 1,95kr/köp i övrigt.

OsCommerce för mig, funkar bra, men vet int eom det är den bästa shoppen? Kan admin utan och innan nu och då går ju det mesta rätt fort ändå.
dannel77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-03, 11:02 #10
backens avatar
Medlem

Medlem
backens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av xciso Visa inlägg
Backen: hur fixade du bort "län"?
"Land" går ju ganska enkelt att sätta statiskt till Sverige, men hur gör man för att ta bort "län"
Jag gjorde en fulfix:
Jag tog bort alla Zoner kopplade till Sverige utom en som jag döpte till sverige . Alltså bara ett län. Med bara ett län blir det valt automatiskt. Jag dolde sedan bara inmatningsrutorna för land och län där dom syns.
backen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017