FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Är det någon här som har erfarenhet av att byta från ett CMS till ett annat? Jag jobbar idag med en sajt som har ett eget utvecklat CMS-system, gjort av företaget som byggde själva sajten. Problemet är att företaget nu gått i konkurs och CMS-systemet är svårt att hantera, både för mig som är webbredaktör men även för en ny utvecklare. Vi skulle behöva byta till ett CMS som är lite mer universellt. Har funderat på wordpress. Det jag vill veta är hur pass stor process detta egentligen är. Vi har ca 7 textsidor som styrs av CMS:et och några utrymmen för annonser. Jag kan själv inget om det tekniska och skulle gärna vilja veta lite mer innan man går vidare och tar ett beslut. Så om någon har en inblick så vore jag väldigt tacksam om den ville dela med sig! Med vänlig hälsning, Tom Persson |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hejsan. Det bör inte vara några problem alls. Wordpress är i grund och botten ett blogg-verktyg, men kan användas till så mycket mer!
![]() Jag sitter just nu och kodar min portfolio i wordpress, där nästan allt är custom, så jag vet att wordpress kan användas till väldigt mycket! Det ända som behövs, är en kompetent och duktig programmerare, så går det att använda wordpress till nästan allt. Varför jag säger "nästan allt", är för att jag har hört att om man använder wordpress som en webbshop, och har mer än 1000 produkter, så kan det bli ganska ostabilt. Men annars bör Wordpress inte vara några som helst problem! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Det enda du egentligen behöver tänka på:
- Sökoptimering, se till så att gamla adresserna leder till nya på bästa sätt så att man inte tappar något i sökmotorerna. - Designen, någon måste skicka html-koderna från gamla webbplatsen till ett nytt tema. Vill ny kunna styra menyer så måste det implementeras. - Annonserna. Antagligen vill du hantera dessa med plugin. I övrigt är det så få sidor, det skickar du mycket snabbt och lätt över genom att kopiera och klistra. Wordpress kanske var ett bloggverktyg i grunden för fem år sedan, inte nu längre. ![]() Och webbshop: man behöver plugin för att köra Wordpress med webbshop. Finns mängder av olika. Är det man valt ostabilt vid 1000 produkter så handlar det mer om fel som pluginskaparen har gjort (som går att åtgärda). ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Håller med Argus om att Wordpress inte längre är ett verktyg för bloggande utan ett fullvärdigt CMS. Tycker dock att du ska kolla in Drupal samt Expressionengine också.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack så mycket för svaren.
Vi kommer att kika mer på detta och förmodligen byta vårt CMS i framtiden. Mvh Tom |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|