Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Annonsering, klick och beteénde..

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-01-31, 09:03 #1
jkwebb jkwebb är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2011
Medlem

Standard Annonsering, klick och beteénde..

Jag tänkte vi kunde diskutera detta och varför en del kanske gör det.

Sen jag började som lekman inom webbranschen så klickar jag aldrig på annonser och jag köper aldrig något igenom att jag klickar på en annons, förutom på reward-siter där jag är medlem då Kanske är jag lite arbetsskadad och klickar därför aldrig på annonser på webbsidor som jag besöker.

Men om man ser på Aftonbladet, dom tar väl betalt per klick, allt som oftast? Om folk skulle sluta klicka på annonserna, då skulle väl inte Aftonbladet tjäna så mycket pengar? Och varför måste vi människor promt klicka på en annons för? Vi är många som tjänar pengar på att folk klickar på våra annonser men varför gör dom det? Kan dom inte söka på google istället på företaget? Eller kan det vara så att dom gillar sidan och vill sponsra sidan och därför klickar på annonsen?

Det som jag inte riktigt förstår är, om man ser en banner med ett intressant erbjudande eller ett företag som säljer något som jag behöver, varför går man inte på google och söker då eller kanske väntar 3-4 veckor innan man söker upp företaget för då får inte företaget som har annonsen betalat för iSale (rätta mig gärna om jag har fel). Komplett annonserar ofta på Aftonbladet ser jag, om jag då ser något erbjudande på en annons, då går jag till google eller så går jag direkt till komplett (inte att jag klickar på annonsen) och tittar på erbjudandet.

Varför funkar vi människor som så att vi klickar på annonser och köper igenom annonser? Som exempel så finns det redan affiliate-sidor som exempel, du googlar på bredband och kommer in på en sida där olika företag finns och man kan beställa bredband direkt på sidan. Gör man det, ja då tjänar ägaren för sidan på detta, varför inte gå till sidan och beställa direkt (telia exempelvis)?

Exempel. På gratisbio kan man annonsera och betala för klick. Om nu ingen klickar på annonsen, ja då får jag gratis exponering, inte sant? När dom ser annonsen, då kan dom väl googla istället? Så brukar jag göra i alla fall som jag skrev här längre upp.

Är det bara jag som är arbetsskadad eller finns det fler än jag som aldrig klickar på annonser eller köper något via en annons?

Senast redigerad av jkwebb den 2012-01-31 klockan 09:06
jkwebb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-31, 09:08 #2
makaflOws avatar
makaflOw makaflOw är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2011
makaflOw makaflOw är inte uppkopplad
Medlem
makaflOws avatar

Reg.datum: Sep 2011
Dem flesta människor vet väl inte ens om att den som äger hemsidan tjänar pengar när någon köper från ens annons. Sen så är människan ganska lat. Ser man någonting på en annons som man vill ha så är det klart man klickar på annonsen då man direkt kommer till beställningssidan. Om man ska googla så tar det extra tid och det är ju jobbigt.

Själv så köper jag aldrig något från en sådan länk. Jag går hellre in och googlar upp kampanjen och sen köper. Arbetsskada, ja det är det.
makaflOw är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-31, 09:21 #3
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av makaflOw Visa inlägg
Dem flesta människor vet väl inte ens om att den som äger hemsidan tjänar pengar när någon köper från ens annons. Sen så är människan ganska lat. Ser man någonting på en annons som man vill ha så är det klart man klickar på annonsen då man direkt kommer till beställningssidan. Om man ska googla så tar det extra tid och det är ju jobbigt.
Just det här känns som "vi tror att på allt som politikerna säger inför varje val", ungefär samma tankegång för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av makaflOw Visa inlägg
Själv så köper jag aldrig något från en sådan länk. Jag går hellre in och googlar upp kampanjen och sen köper. Arbetsskada, ja det är det.
Då har jag fått det bekräftat att jag inte är ensam!
Oläst 2012-02-03, 06:08 #4
Kimpo Kimpo är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2009
Kimpo Kimpo är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2009
Jag brukade också tänka så förut, undvek annonser till varje pris. Men sen kom jag på att det är ju ändå lite kontraproduktivt när man själv jobbar med webbsidor som lever på annonser och själv undviker att klicka på annonser.

Jag säger KLICKA! Varför vara missunnsam?

Om ni tänker köpa en produkt och ser en annons för produkten som ni vet är en affiliateannons som ni inte själva kör eller en polare kör så varför inte bjussa den websiteägaren på en sale?

Man förlorar ju absolut inte ett skit själv för att man köper via en sån annons, istället har man gjort någon annan glad och dessutom bidragit till att hålla igång affiliatesnurret i branchen.

my $0.02

/K
Kimpo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-03, 09:10 #5
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Kimpo Visa inlägg
Om ni tänker köpa en produkt och ser en annons för produkten som ni vet är en affiliateannons som ni inte själva kör eller en polare kör så varför inte bjussa den websiteägaren på en sale?
Om en vän till mig driver en sida och jag vet att han tjänar pengar, klart jag handlar och klickar på sidan då. Samma sak om jag besöker en sida som jag gillar och även innehållet, då kan jag klicka och handla på sidan.
Oläst 2012-02-03, 10:38 #6
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar

Reg.datum: May 2008
Varför skulle en person som blir intresserad av en produkt/tjänst börja söka på google, riskera att inte få upp företaget direkt och sedan inte hitta erbjudandet på webbplatsen när det bara är att klicka och få det framför sig? För de flesta är det nog ointressant vilket reklamkonto som belastas vid deras köp, print eller webb.

Däremot tror jag det är få som vet att det på många ställen betalas per klick. Jag tror att det är vanligare att man tänker på det som tidningsannonser, dvs man betalar för storleken etc på annonsen och tiden den visas.

Lite OT
När vi körde en googles-kampanj berättade en del vänner glatt att de sett annonserna och att de hade klickat varje gång ...

Senast redigerad av Ciffan den 2012-02-03 klockan 10:42
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017