FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej.
Jag sitter nu och letar med ljus och lyckta efter något program/script för att göra om mina produktrubriker till snygga länkar. Så här är ett exempel: Rubrik: Audi 80 Bromsrör höger Länk: Audi-80-bromsror-hoger Jag vill alltså göra om rubrik till länk automatiskt. Idag sitter jag och redigerar detta för hand. ![]() Redigerar detta idag i OpenOffice Calc, går det att fixa direkt där i så är det ju ännu bättre ![]() Tack på förhand & Trevlig helg! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Är det omvadlinge till url som är problemet eller är det att konfigurera htaccess?
str_replace(" ", "-", "audi 100"); om det är php som du använder |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Själv använder jag denna funktionen i PHP på en av mina sidor som har liknande behov som din.
PHP-kod:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
jag lägger in allt innehåll via openoffice calc, (excel) och skulle vilja göra ändringen direkt där i.
tänkte om det fanns någon sida, script, program där jag kan klistra in min rubrik och så skrivs den om till min url. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Förstår inte riktigt vad du vill uppnå. Du vill bestämma URLerna i open office? Det tro jag är komplicerat.. Antingen så gör man "SEO vänliga" URL:er , vilket i open cart fall innebär att lägga dem i en tabell som refererar till "produktens id".
Sedan kan du använda lite olika import script, jag skrev ett eget import script som jag kör i php cli.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag administrerar alla mina produkter i openOffice calc, och gör även där mina seo-länkar där.
Där av att jag vill göra om "Stor Pingisboll Röd/Gul" till "stor-piningsboll-rod-gul" på ett enkelt sätt ![]() Det gick faktiskt ganska enkelt med hjälp av notepad++. Ersätt Ö med O, ersätt / med - osv osv.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Funktionen du letar efter heter BYT.UT. Här är ett exempel du kan bygga vidare på:
Kod:
BYT.UT(A1; " "; "-") |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag kör på regexp-expression för att fixa detta.
alla tecken som inte är A-Z eller 0-9 görs om till ett bindestreck. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Kod:
/** * Create better url_titles */ if (!function_exists('url_title')) { function url_title($str, $separator = 'dash') { $separator = ($separator == 'underscore') ? '_' : '-'; $str = strtolower(htmlentities($str, ENT_COMPAT, 'UTF-8')); $str = preg_replace('/&(.)(acute|cedil|circ|grave|ring|tilde|uml);/', "$1", $str); $str = preg_replace('/([^a-z0-9]+)/', $separator, html_entity_decode($str, ENT_COMPAT, 'UTF-8')); $str = trim($str, $separator); return $str; } url_title() finns inbyggt i CI, men det där är en förbättrad version. Fungerar klockrent. EDIT: Creds till skaparen, vem han nu är... hittade den på google vid sökning på "better url titles+codeigniter" typ. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|