Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Glesys - datacenter?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-12-18, 13:03 #1
btngs avatar
btng btng är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2007
btng btng är inte uppkopplad
Flitig postare
btngs avatar

Reg.datum: Mar 2007
Standard Glesys - datacenter?

Jag tänka skaffa en Cloud VPS på Glesys innan nyår för att ha min nya sida på. Sidan ska vara internationell och kommer rikta sig till alla i alla länder. Dock lite betoning på Europa initialt.

Jag har lite frågor som jag hoppas någon som kan mer än jag / använder Glesys kan hjälpa mig med:

1. Är det en bra idé ur snabbhetssynpunkt att ha en internationell sida hos Glesys? Vi räknar bort sidans kod/teknik ur ekvationen så klart.

2. Vad har datacentrets placering för betydelse för min sida? Man kan välja på Falkenberg, Stockholm, Amsterdam och New York. Eftersom sidan ej riktar sig till svenska marknaden främst kanske man ska ha datacentret i Amsterdam eller New York?

3. Har Glesys bra upptid?

4. Har Glesys bra support?
btng är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-18, 13:13 #2
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Du sparar ungefär 20 ms ner mot kontinenten om du väljer Amsterdam istället för Stockholm. Vinsten är säkert mindre om du jämför Falkenberg mot Amsterdam.

Jag skulle faktiskt börjat med att kolla med Glesys hur deras bemanning ser ut på respektive plats. Var har de egen personal på plats? Om inte, hur bra (tycker de) att deras underleverantör är? Det som är viktigast är ju att de kan lösa problem snabbt, till exempel om de får strömavbrott, avgrävd fiber, maskin som kraschar och så vidare.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-18, 14:11 #3
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Oct 2005
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Danieloss avatar

Reg.datum: Oct 2005
Har du europa som betoning ska du inte lägga det i USA utan jag tycker Tyskland har båda bra priser och linor och är nog att föredra.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-18, 14:17 #4
xciso xciso är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2006
xciso xciso är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2006
Nu är jag ingen expert på detta, men att placera i falkenberg eller stockholm är väl sådär om man ska nå europa, då är kanske Amsterdam, eller Tyskland bättre.
Själv riktar jag mig mot Sverige och har placerad i Falkenberg. Jag är grymt nöjd med min upptid och deras support!

Att jag valde Falkenberg istället för Sthlm är för att dem har sitt kontor där.
xciso är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-18, 14:35 #5
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Jag har mycket bra erfarenheter när det gäller både Glesys och City Cloud. De har lite olika styrkor så jag skulle vilja tipsa dig om att testa båda. Jag tror inte det har så stor betydelse vart du har servern om du inte ska rikta dig främst emot USA. Då kan nog New York vara det bästa valet.

Jag tycker det är mycket värt att ha tillgång till svensk support och att få prata med svenskar när det blir problem. Jag betar gärna extra för att få det och jag skulle rekommendera dig inte att titta för mycket på priserna hos leverantörer utomlands.

Sedan är det nog smart att fråga om vad de har för samarbete med underleveratörerna utomlands för jag antar att de inte har eget folk på plats där som emilv sa. Skriv gärna här i tråden om du väljer att kolla upp det.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-18, 15:43 #6
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Jag skulle ha lagt servern i Holland. Jag har tidigare använt Leaseweb och de har bra responstider till hela Europa och hyfsade till USA. Deras support är rätt bra på engelska och jag har inte haft några som helst problem med att kommunicera med dem. Tyskar är generellt sett rätt usla på engelska så de undviker jag numera (har provat två tyska leverantörer också).

Svensktalande support när man kör vps förstår jag inte vitsen med. Vem kör ett operativ på svenska? Alltså borde ev. problembeskrivningar vara rätt mättade med engelska ord så att svenslan får en högst sekundär betydelse.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017